Сторінка батьків

Звіт завідувача Царичанського дошкільного  навчального закладу № 4 «Берізка» про роботу ДНЗ у 2015-2016 навчальному році  



Протягом навчального року ДНЗ № 4 «Берізка» працював за комплексною регіональною програмою  розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», програма  розвитку  дитини  дошкільного  віку; «Впевнений  старт»,  програма  розвитку  дитини  старшого  дошкільного  віку; «Оберіг», програма розвитку  дітей від перинатального періоду до 3-х років, «Скарбниця  моралі» програма з морального виховання дітей дошкільного віку (Л.Лохвицька), «Соняшник», комплексна програма розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку (авт. Калуська Л. В.). та парціальними освітніми програмами: «Грайлик» парціальна програма  з організації театралізованої діяльності   в  ДНЗ; «Казкова  фізкультура»  програма з фізичного розвитку.М.Єфіменко, «Радість творчості», програма художньо-естетичного розвитку дітей раннього та дошкільного віку (авт.: Борщ Р. М., Самойлик Д. В.), «Граючись вчимося. Англійська мова», програма для дітей старшого дошкільного віку, методичні рекомендації (авт.: Гунько С., Гусак Л.,      Лещенко З.).
Зусилля педагогічного колективу спрямовувалися на виконання вимог Базового компоненту дошкільної освіти через реалізацію річних завдань. Окрім інваріантної складової навчального плану, є варіативна складова у межах базового компоненту: заняття з ритміки та хореографії, гурткова робота з фізичного виховання, мовленнєвої діяльності, заняття з  шахів, розвитку логічного мислення.
 Освітній процес у ДНЗ № 4 здійснювався за пріоритетними напрямами роботи, які сприяли здійсненню системного підходу до формування цілісної дитячої особистості. В 2015-2016 навчальному році функціонувало 5 груп, їх відвідували 106 дітей. Педагогічними працівниками, медичним та обслуговуючим персоналом дошкільний заклад забезпечений. Дошкільний заклад має необхідні умови для вирішення загально - освітніх, фізкультурно – оздоровчих заходів, корекційних заходів для дітей з вадами мови: групи оснащені іграшками згідно типового переліку, постійно оновлюється розвивальне-ігрове середовище – багато дидактичних посібників, ігор для пізнавального, художньо-естетичного, соціально-морального, мовленнєвого розвитку; вчитель-логопед працює із дітьми у обладнаному кабінеті. З метою забезпечення своєчасного та в повному обсязі обліку дітей дошкільного віку для прогнозування мережі дошкільних навчальних закладів Царичанського району відповідно до освітніх запитів населення та створення умов для здобуття громадянами дошкільної освіти за дошкільним навчальним закладом була визначена та закріплена територія обслуговування  вулиць: Кірова, Піонерська, Інтернаціональна, Гагаріна, Діброва, Степна та прилеглих сіл Дубово, Турово, Селянівка. Для здійснення освітньо-виховного процесу у дошкільному закладі створено належну матеріально-технічну базу. До нового навчального року в дошкільному закладі замінено м'яку покрівлю  на  шатрову,зроблено поточний  ремонт  в  усіх вікових групах. Підтримується належний технічний та санітарний стан для перебування дітей. Функціонування дошкільної освіти у 2015-2016 н. р. регламентувалося нормативно-правовими актами, зокрема: Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Положенням про дошкільний навчальний заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305, наказами Міністерства освіти і науки України від 24.04.2003 № 257 «Про затвердження Примірного статуту дошкільного навчального закладу», від 28.10.2008 № 985,  «Про затвердження Інструкції з організації охорони життя і здоров’я дітей у дошкільних навчальних закладах», інструктивно-методичними листами: «Про режим роботи дошкільних навчальних закладів» (від 24.01.2007 № 1/9-36), «Про організацію обліку дітей дошкільного віку» (від 07.05.2007 № 1/9-263), «Про систему роботи з дітьми, які не відвідують дошкільні навчальні заклади» (від 04.10.2007 № 1/9-583), «Про проведення державної атестації дошкільних навчальних закладів» (від 27.11.2007 №1/9-711), листа дапартаменту освіти і науки «Щодо організації освітньої  роботи в дошкільних навчальних закладах 20.05.2015 р. № 1/9-24 Інструктивно-методичні рекомендації  «Про організацію освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році» ,статут  ДНЗ №  4 та  річний  план  роботи  ДНЗ № 4 на 2014-2015 навчальний рік.

Всі зусилля педагогів були направлені на виконання наступних завдань:
  1. Розпочати роботу  над  обласним науково-методичним проектом   «Освітні стратегії особистості громадянського суспільства»  на  І (підготовчому)  етапі.
2. Забезпечення  якісного рівня мовленнєвої компетенції дошкільника в різних формах роботи з мовленнєвого розвитку.
3. Формування  національних  і  громадянських  цінностей  як  складових  морально-духовного  розвитку  дошкільника.
У 2015-2016 навчальному році дошкільний навчальний заклад продовжував роботу над  проблемою «Реалізація компетентнісного підходу в морально-духовному розвитку дошкільників для забезпечення гармонійного та різнобічного розвитку особистості».
Проблема, над якою працюють педагоги ДНЗ, покликана вирішити питання систематизації роботи у формуванні особистості дитини.
На протязі 2015 – 2016 навчального року в ДНЗ № 4 застосовувались колективні та індивідуальні форми методичної роботи; їх використання було доцільним та пов’язаним з вимогами сьогодення та вирішенням річних завдань. Застосування цих форм роботи дало змогу покращити освітньо – виховну роботу відповідно до рівня сучасних вимог дошкільної освіти та створити умови для подальшого особистого та фахового  зростання педагогів. Планування і управління методичною роботою велося на належному рівні , здійснювалося на діагностичній основі з урахуванням рівня розвитку дітей, рівня знань і умінь педагогів, а також на основі прагнення виправлення недоліків у роботі, які було виявлено в минулому навчальному році.
      Була проведена педагогічна  рада  на тему «Формування  мовленнєвої компетенції  дошкільника  в  різних  формах  роботи  змовленнєвого  розвитку»
та консультація «Особливості формування  креативних  здібностей  у  дітей  дошкільного віку».
    Важливим завданням методичної роботи було озброєння педагогів  методикою  реалізації вимог  освітньо – виховного процесу в навчанні педагогів практичним навичкам, методиці творчого  використання наочності, раціонального використання часу, впровадження в практику досягнень педагогічної та психологічної науки, інновацій, організації обміну досвідом педагогів.
 На достатньому рівні проводились заходи по підвищенню педагогічної майстерності та теоретичного рівня педагогів. Підвищення теоретичного рівня та фахової компетентності педагогів – надзвичайно важливий аспект, запорука успішного вирішення завдань освітньо-виховного процесу та ефективності проведення методичних заходів в ДНЗ. В 2015-2016 н.р. цьому питанню приділялась належна увага. Було організовано роботу із самоосвіти педагогів, на методичних оперативках  педагоги звітували про результати самоосвіти, ділились набутими знаннями, обговорювали новинки методичної літератури, преси; підвищували професійний рівень шляхом відвідування РМО. На протязі 20125–2016 навчального року  педагоги відвідували методоб'єднання різних спрямувань, приймали активну участь  в підготовці та проведенні засідань РМО. Результати про відвідування РМО педагогами заслуховувались на методичних нарадах  та  педгодинах з підвищення фахового рівня.

Вихователі закладу запроваджували в роботу інноваційні педтехнології:
1) «Дива на піску» Грабенко (ясельна група);
2) «Технологія розвитку логічного мислення»Х.Кюизенер (старша група );
3) «Формування ціннісного ставлення до праці за творами В.Сухомлинського» (старша група )
4) «Казкові лабіринти гри» В.Воскобович
(середня група).

5)«ВИХОВУВАТИ ЛЮБОВ’Ю ЗА В.СУХОМЛИНСЬКИМ» (МОЛОДША ГРУПА).

6) Технологія «Вчіться фантазувати»  за Н.Єгоровою. (старша група
  Вже  третій  рік   ДНЗ  № 4 являється  опорним з  ОБЖД для  вихователів  району мета  якого  удосконалення системи роботи дошкільних закладів з ОБЖД, поглиблення теоретичних знань та практичних умінь учасників навчально-виховного процесу з питань організації роботи з ОБЖД;  забезпечення безпечних умов проживання буття, навчання і виховання дошкільників.
   Творчою  групою вихователів опрацьовано  та  оформлено  систему  роботи  по  ОБЖД  на  рік  по всіх  вікових групах. Вихователі Шаульська В.І. та Коротка В.В. розкрили  тему «Виховання у дошкільників відповідального ставлення  до особистої безпеки і формування у них досвіду безпечної життєдіяльності. Забезпечення безпеки дітей під час надзвичайних ситуацій», та провели показовий варіант евакуації дітей під час пожежі.
      Предметно – розвивальне середовище в групах можна охарактеризувати як таке, що відповідає інноваційним вимогам: створені комфортні, сприятливі умови для розвитку дитини в самостійній і спільній діяльності. Враховано розподіл дитячої активності, гендерний підхід, психофізіологічний комфорт, трансформація простору. Недоліками є недостатня наявність в групах сучасних технічних засобів (мультимедійних пристроїв, телевізорів, комп’ютерної техніки) .
     Педагоги закладу достатньо володіють технологією теорії розв’язання винахідницьких завдань, методикою  М. Монтесорі, видатних педагогів С. Русової, В. Сухомлинського. Керуються рекомендаціями К.Крутій, З. Плохій, М. Єфіменка і інші.
      У ДНЗ працює стабільний колектив педагогів, який має досвід роботи з дітьми. Але  колектив постійно омолоджується. 2015 році на вакантні посади вихователів переведено помічників вихователя Сахно О.С.,Стороженко С.О.які не має досвіду роботи та відповідної педагогічної освіти (навчаються на І курсі Дніпропетровського педагогічного  коледжу. З ними  організовано наставництво (вихователь Бондар Н.П.,Шаульська В.І.).  Молоді  педагоги відвідують  заняття районної школи молодих педагогів.
У дошкільному закладі запроваджений системний моніторинг якості навчально-виховного процесу,  результати якого розглядаються на нарадах при завідувачі. Аналіз  результатів  обстеження  показав, що із 86 дітей  садкових  груп, що  регулярно  відвідували ДНЗ,  вищий рівень  розвитку  мають - 12 дітей (14 %), достатній – 28 дітей.


 РАННІЙ ВІК
Пріоритетного значення в навчально - виховному процесі дошкільного закладу набувають питання удосконалення системи виховання дітей раннього віку та перегляд підходів до підготовки дітей старшого дошкільного віку (5-6 річних) до систематичного навчання в школі. Вихователі групи раннього віку намагаються забезпечити для дітей емоційний комфорт для їх психічного і фізичного розвитку, не обмежуються  в  виборі  форм організації навчально-виховного процесу. Особливу увагу надають розвитку сенсорних почуттів. В групі  забезпечується диференційований та індивідуальний підходи, підтримується дитяча  ініціатива, бажання.
Підвищенню професійного рівня та педагогічної майстерності вихователів групи раннього віку сприяло перегляд  колективних  заходів  у  колег  та  робота  над  самоосвітою. Про це свідчать данні експертизи рівня знань дітей за розділами програми. Упродовж року вихователі групи  раннього віку приділяли увагу розвитку ігрової діяльності дітей, сенсорному вихованню. Група оснащена іграшками згідно типового переліку. У групі багато дидактичних посібників, ігор для сенсорного розвитку виготовлених власноруч як вихователями так і батьками. Вихователі використовують їх на заняттях, під час індивідуальної роботи та в повсякденному житті.

МОЛОДШИЙ ДОШКІЛЬНИЙ ВІК
Розвивальне, індивідуально орієнтоване навчання дошкільників молодшого віку проводилося фронтально, по підгрупах або індивідуально, залежно від змісту, завдань, складності, особливостей життєвої ситуації. Колективна чи групова діяльність дошкільників здійснювалася на заняттях, що мають визначений час, місце, обладнання, інструменти, наочність, доцільно час від часу. Колективна організація дітей виконувалася у спільному спостереженні, перегляду театралізованих вистав, проведенні святкових ранків, створенні спільного продукту творчої, мовленнєвої, образотворчої діяльності. В закладі приділяється велика увага різноманітним ігровим вправам, які пропонуються дітям як під час занять, так і протягом дня, діти набагато легше засвоюють матеріал, працюють із більшим зацікавленням. На належному рівні велася робота у групах молодшого віку з художньо-естетичного розвитку за розділами: художня література, образотворча діяльність, музична діяльність.
Систематично планувалися заняття з нетрадиційними формами роботи, вихователі частіше включали і використовували зображувальну діяльність, як частину комплексного заняття, залучалася робота музичного керівника. Проводячи роботу з забезпечення фізичного та психічного здоров’я дітей молодшого дошкільного віку, вихователі Шаульська В.І., Лускань Н.І. спирались на вікові можливості дітей, взаємозв'язок відносин, на розуміння ними причино-наслідкових зв’язків. Завдяки чому підвищились основні навички та вміння дітей молодшого дошкільного віку, розвиваються пізнавальні здібності, моральні якості, вдосконалюється художньо-естетичний розвиток. Крім того, на заняттях діти засвоювали загальноприйнятні норми поведінки, зміст і особливості виконання певних соціально-статевих ролей.  Все вищесказане відображене в  діагностиці рівня знань дітей за основними розділами програми «Українське дошкілля». Аналізуючи рівень розвитку дітей молодшого дошкільного віку, можна зазначити, які зміни відбулися протягом навчального року. В молодшій групі (4 рік життя), завдяки активному використанню завдань з логічного мислення, значно збільшилась кількість дітей з високим рівнем засвоєння математичних понять. Покращився показник розвитку мовлення дітей, малюки підтримують розмову з дорослим. Значною мірою цьому сприяло те, що вихователь Шаульська В.І. приділяє велику увагу навчанню дітей мовному етикету, праці в природі, екологічному вихованню. Діти молодшої групи (4 рік життя)  показали достатній рівень компетентності  дошкільники і з інших розділів, що надає їм можливість вільно використовувати набуті знання та навички в іграх, бесідах, самостійній діяльності. Багато уваги вихователь цієї групи  Лускань Н.І. приділяє сенсорному розвитку дітей, та розвитку художньо-естетичного виховання.
Упродовж  усього дня організовуються різні види ігор з урахуванням віку дітей, їхніх ігрових інтересів, місця гри в режимі дня, місця проведення, змісту попередніх і наступних форм роботи, сезонних умов, ступеня фізичного та інтелектуального навантаження на дітей.
 У групі 5 року життя (вихователі Коротка В.В., Шаповал О.Л.) визначається позитивна динаміка щодо оволодіння дошкільниками знаннями та вміннями з різних розділів програми. Дошкільники опанували основні математичні поняття, вміють лічити, розрізняти часові проміжки, орієнтуватись в просторі, завдяки використанню ігрових форм роботи. Діти на достатньому рівні володіють поняттями, вміють застосовувати свої знання для вирішення завдань різної складності.
Застосовують у щоденній роботі методи та прийоми пошуково-дослідницького характеру, нетрадиційні підходи до оздоровлення, розвитку творчих здібностей малюків, тощо.
    Практичним  кроком  у  створенні умов для всебічного розвитку дошкільників  стало  поповнення  та  оновлення  осередків  розвивального  життєвого простору, значно поповнилась кількість дидактичних, розвивальних  ігор,  демонстраційних та роздаткових матеріалів, художньої та методичної літератури  для реалізації основних завдань Базового компоненту дошкільної освіти, запланованих тематичних циклів,   новими    дидактичними  посібниками з  різних  розділів  програми.

СТАРШИЙ ДОШКІЛЬНИЙ ВІК 
    Згідно  Листа МОН України № 1/9 -535  від 06.11.2015 «Методичні рекомендації  щодо  оцінювання  рівня  розвитку  дитини старшого дошкільного  віку  за  допомогою  кваліметричної  моделі»  було проведено діагностичне обстеження  дітей шостого року життя, які показали, що загалом особливості розвитку дітей у старшій групі знаходяться на достатньому рівні. Порівнюючи результати кваліметричної експертизи рівнів досягнень дітей шостого року життя за перше та друге півріччя можна побачити, що спостерігається ріст засвоєння програмового матеріалу за усіма розділами програми. Це завдяки тому, що вихователями Байрак В.О. та  Стосенко В.С.  робота проводиться в системі та в тандемі. Вихователі також включають елементи навчальної діяльності в інші форми роботи з дітьми: в повсякденні  ігри, самостійну діяльність, індивідуальну роботу, спостереження, чергування тощо. Організовуючи навчальну діяльність систематично використовували завдання із ТРВЗ, експериментально-дослідницької діяльності, проблемно-пошукові ситуації та інші методи і прийоми, що позитивно зарекомендували себе в сучасній дидактиці. Поєднували вербальні, наочні і практичні методи, відводили належне місце продуктивним видам діяльності, в яких дошкільник здатен до самовираження і самореалізації (малювання, ліплення, конструювання, художня праця), а також мовленнєвій, руховій, музичній діяльності. Диференціювали роботу на заняттях та у повсякденному житті,  об'єднуювали дітей у підгрупи та добирали для кожної з них навчальний матеріал різного змісту, складності та відповідні методи і прийоми, з урахуванням  рівня  розвитку.
Використовувалось проведення розвиваючих та логічних ігор під час занять, у повсякденному житті тож  у дітей сформовані навички синтезу, аналізу, порівняння, класифікації. Дошкільники вміють вирішувати, самостійно складати задачі, приклади, вільно орієнтуватися в просторі.
У своїй роботі  вихователі надають перевагу інтегрованим, комплексним заняттям, практикують проведення узагальнюючих занять. Ураховуючи вік дітей, всі заняття проходять в цікавій  ігровій  формі, що сприяє активізації уваги дітей, підвищенню їх  пізнавальної  активності.
Працюючи  над  завданням по формуванню національних  і  громадянських  цінностей  як  складових  морально-духовного  розвитку  дошкільника членами  творчої  групи  було розроблено систему  роботи по всіх вікових групах за розділами:
народознавство,патріотичне, права дитини, моральне, громадянське виховання.
Виявленню і розвитку обдарованостей і здібностей дошкільників сприяє гурткова робота в  кожній  групі.   Працювали   гуртки  за  здібностями  та  вподобаннями  дітей: «Чарівна  скринька», «Казка – супутник  дитинства», «Віконце  в  природу»,  під  час  роботи  яких  у  дітей  розвивались  творчий потенціал,  здібності, комунікативно-мовленнєва діяльність, збагатився практичний досвід.
Систематично, ефективно, беручи за основу якісні показники загального мовленнєвого розвитку дошкільників, в садкових групах надавалась логопедична вчителем-логопедом  Рибою С.О. З 16 дітей логопедичної групи, у яких виявлено порушення мовленнєвого розвитку, на  кінець навчального  року  здійснений фонетико-фонематичний розвиток дошкільників, виправлена звуковимова, збільшився активний словник дошкільників.
Вся ділова та навчальна документація закладу протягом звітного періоду велась державною мовою. Методичний кабінет поповнювався художньою, науково-методичною літературою, посібниками та програмами з впровадження української мови. Педагогічний колектив ДНЗ створював україномовне середовище у закладі шляхом проведення народних свят, розваг, обрядових дійств. Вихователі груп широко впроваджували в роботу з дітьми народні ігри, протягом навчального року проводили заходи роботи з батьками з питань створення мовного середовища в сім’ї.
Аналіз мовленнєвих знань дітей усіх вікових груп за усіма сферами життєдіяльності показав, що спостерігається ріст засвоєння програмового матеріалу за усіма лініями розвитку.
         Одним з важливіших завдань сучасного навчального дошкільного закладу є формування соціальної компетентності дитини, тобто розвиток свідомого ставлення дитини до себе як самостійної особистості, як члена суспільства, в яке їй належить гармонійно увійти, налагодити продуктивні стосунки з новим колом людей. ДНЗ стає посередником між дитиною та широким світом, саме у садку дитиною засвоюються соціальні вимоги і правила для нормального функціонування в соціумі, здійснюється прийняття норм співжиття в соціальній групі з одночасним збереженням власної індивідуальності.
      Протягом року планомірно проводилася робота з членами родин вихованців закладу. Вихователі постійно здійснювали педагогічну просвіту  батьків з різних питань, стимулювали їх прагнення і вміння поповнювати свої педагогічні знання. У процесі спілкування з батьками вихователі намагалися створити атмосферу довіри,  враховувати особливості кожної родини. Членів родин вихованців постійно  запрошували  брати  участь  у  батьківських  зборах «З родини йде життя дитини». Педагоги проводили з батьками індивідуальні бесіди, консультації, тренінгові заняття, анкетування, батьківські лекторії і збори, пропонували їхній увазі папки-пересувки, статті у батьківському куточку, методичну літературу, залучали до активної участі у підготовці та проведенні свят, конкурсів, екскурсій.
   Аналізуючи  проведену освітню роботу дошкільним закладом у 2015-2016 навчальному році  можна  стверджувати, що вихователі дитсадка  удосконалили організацію розвивального освітнього простору дошкільників, підвищили професійну майстерність з впровадження передових педагогічних технологій, методичні заходи мали  науково-методичний характер, сприяли  підвищенню  професійної  компетентності  педагогів, обрані  форми  і  методи, об’єднанні   зусилля  адміністрації  та  педколективу,  позитивно  впливають  на  результативність  роботи  з  кадрами  та  навчальні досягнення  дітей.
       Дошкільне дитинство - це період засвоєння норм моралі та соціальних способів поведінки. Виховання соціальної компетентності вихованців ДНЗ потребує подальшого вдосконалення роботи педагогічного колективу, застосування різноманітних форм, методів навчально-виховної роботи з соціально-морального розвитку дітей.

ОРГАНІЗАЦІЯ ХАРЧУВАННЯ
Організація харчування дітей в дошкільному навчальному закладі, здійснювалася на підставі Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» (ст.35), «Про охорону дитинства» (ст.5), «Про державний бюджет на 2015 рік», Постанови Кабінету Міністрів України від 22.11.2004 №1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах», інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах, затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України 17.04.2006. за №298/227.
Діти з багатодітних сімей – 10 осіб, що мають пільгу сплачують за харчування 50% від загальної суми.  Всього у закладі 20 дітей пільгових категорій. Умови для організації харчування в дошкільному закладі задовільні. Харчоблок має необхідне приміщення, забезпечений проточною гарячою та холодною водою, оснащений необхідним технологічним обладнанням, яке знаходиться в робочому стані. Виконувалися вимоги щодо дотримання санітарно-гігієнічного режиму. Була придбана необхідна кількість миючих, дезинфікуючих засобів та спецодягу. Продукти в дошкільний заклад завозилися своєчасно, з сертифікатами якості. Претензій до постачальників не було. З боку адміністрації дошкільного закладу здійснювався чіткий контроль за технологією приготування страв, термінами реалізації продуктів харчування, дотриманням санітарно-гігієнічних правил, про що свідчать записи в щоденниках контролю. З метою впровадження науково-обґрунтованих раціонів харчування дітей в дошкільному закладі розроблена картотека страв, яка погоджена і затверджена відділом гігієни і харчування дітей районної СЕС. На кожну декаду місяця складалося перспективне меню з метою забезпечення збалансованого різноманітного харчування.
Одним із важливих моментів контролю за якістю харчування дітей в ДНЗ є виконання затвердженого набору продуктів, що реєструється медсестрою в «Журналі обліку виконання натуральних норм харчування». На основі даних цього журналу кожні 10 днів проводиться аналіз, а в разі потреби - корекція харчування. Моніторинг за організацією раціонального харчування, на підставі накопичувальної відомості показав, що норми за основними продуктами протягом року виконані, за виключенням молока –недовиконання більше 40 %, риби-60%, сиру кисломолочного – 30%, свіжих фруктів – 92%.
Старша медична сестра Рудь Л.І. веде документацію щодо харчування дітей, разом з завідувачем та кухарем складає перспективне меню, меню-розкладку, здійснює контроль за харчуванням дітей, проводить санітарно-просвітницьку роботу серед батьків, здійснює С- вітамінізацію, контролює дотримання технології приготування їжі, вихід і якість готових страв, санітарний стан харчоблоку, дотримання правил особистої гігієни персоналом, відмічає в журналі здоров’я працівників харчоблоку своєчасність проходження медоглядів.


МЕДИЧНИЙ СУПРОВІД
Аналізуючи стан відвідування дітьми дошкільного закладу визначено, що відвідування дітьми дошкільного закладу у 2014-2015 склало 74%, а у 2015-2016 навчальному році – 53%.
Керуючись санітарними правилами для дошкільних навчальних закладів було проведено аналіз захворюваності дітей за 2014 - 2015 навчальний рік. Захворюваність склала 2538 днів, 268 випадки, проте за 2015 - 2016 навчальний рік 2275 дні, 236 випадків. Спостерігається зниження росту  захворюваності, але збільшилася кількість пропусків без причин. Знизилася кількість випадків захворюваності у зв’язку з епідемією  гострих респіраторних вірусних  захворювань. Зменшилась захворюваність  ангіною, пневмонією, крапельними інфекціями. Зовсім відсутні такі захворювання, як кір, скарлатина, дерматити, алергічні захворювання, травми. Для зниження захворюваності колективом ведеться копітка робота, зокрема це:
1. Організація роз’яснювальної роботи з дітьми та батьками профілактики захворювань.
2. Систематичне щеплення дітей.
3. Дотримання вимог санітарії.
4. Здійснення загартування вихованців.
5. Організація фізичного виховання.
6. Чітке дотримання режиму.
7. Взаємодія медсестри дошкільного закладу з дитячою поліклінікою.
Також діти були оглянуті лікарями – спеціалістами. Відзначено зменшення диспансерних дітей.
Найкраща відвідуваність відзначена у молодшій групі. В групах для дітей раннього віку випадків захворюваності на одну дитину більше, причина – адаптація до умов дитячого закладу. Зниження відвідуваності у цих групах зумовила недостатня фізкультурно-оздоровча робота, несистематичність проведення загартовуючих процедур вихователями, недостатня робота з батьками на теми профілактики та загартування.
В поточному році дітей оглянули лікарі – спеціалісти. Відзначно збільшилось дітей із захворюваннями органів травлення, нервової системи, зору та органів кровообігу.
Регулярно проводились антропометричні вимірювання дітей – 1 раз у квартал. Згідно плану проведено обстеження дітей та працівників закладу на ентеробіоз.  Один раз на 10 днів проводиться огляд дітей на педикульоз та коросту. Згідно графіку всі працівники ДНЗ проходять медичний огляд. ДНЗ забезпечений медикаментами у повному обсязі за рахунок благодійних внесків батьків: медичний кабінет має у наявності пакет для надання невідкладної допомоги, жарознижуючі препарати, пакет препаратів та засобів для надання допомоги при травмах.

ФІЗКУЛЬТУРНО-ОЗДОРОВЧА РОБОТА
У 2015-2016 навчальному році з метою особистісного розвитку дитини засобами зміцнення фізичного та психічного здоров'я дошкільнят та з метою підвищення рівня професійної майстерності педагогів та їхньої самоосвіти були проведені консультація «Рухливі ігри, як чинник розвитку у дітей дошкільного віку певних  навичок  і  фізичних  якостей  для оптимізації  рухової активності» та  колективний  перегляд заняття  з  фізкультури  із  використанням  методики  вивчення в гру футбол. Також  виконуючи інструктивно-методичні рекомендації «Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у 2014/2015 навчальному році від 27.06.2014 № 1/9-341 в ДНЗ запланували вивчення та запровадження елементів футболу та  плавання . Лист МОН від 20.05.15№  1/9-249 «Щодо організації освітньої  роботи в дошкільних навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році».
Покращили матеріальну базу спортивної зали: були придбані мотузки, 2 м’ячі – стрибуни, обручі, виготовлені та оновлені атрибути для рухливих ігор. Вихователь середньої групи  Шаульська В.І. працюючи над  матеріалами  атестації розробила систему  роботи «Превентинно-освітня  діяльність  по  формуванню здоро’язберігаючих  цінностей  та  моделей  поведінки особистості дошкільника у соціальному середовищі». Розробила модель фізично-валеологічної  роботи з дітьми, план роботи з батьками по формуванню здорової дитини, Тиждень здоров’я в дитсадку, конспекти занять з використанням нетрадиційних форм. Проведення цих заходів сприяло покращенню рівня обізнаності педагогів з питання організації фізкультурно-оздоровчої роботи, поліпшенню підготовки та організації у повному обсязі організаційних форм роботи з фізичного виховання: фізкультурних занять на відкритому повітрі, у тому числі пішохідних переходів, ранкової гімнастики, гімнастики пробудження, фізкультхвилинок і фізкультпауз, фізкультурних розваг і свят, Днів  здоров'я.
Результати тестування фізичної підготовленості дітей шести років показали:
{C}·         Вище середнього рівня  фізичної підготовленості мають – 4 дітей, 16%;
{C}·         Достатній  – 9 дітей, 36%;
{C}·         Середній – 10 дітей, 40%;
{C}·         Нижче середнього – 2 дітей, 8%
У порівнянні з 2013-2014 навчальним роком збільшилася кількість дітей з достатнім рівнем фізичного розвитку дітей та з’явились діти з вищим  рівнем. Низький рівень на протязі 2 років не був зафіксований. Це свідчить про те, що вихователям  садкових  груп  слід  приділити  більше  уваги  фізичному  вихованню  дітей, своєму  саморозвитку та  вмілому  використанні їх  на  практиці.Використання різноманітних форм роботи (ігор, змагань, естафет, розваг)  також  буде сприяти підтримуванню інтересу дітей до занять з фізкультури.

БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ
З метою забезпечення реалізації державної політики в галузі охорони дитинства, запобігання випадкам дитячого травматизму і загибелі дітей, дотримання порядку повідомлення та обліку нещасних випадків проведено аналіз стану профілактичної роботи з питань безпеки життєдіяльності та охорони життя і здоров’я дітей у дошкільному навчальному закладі, який показав, що колективом закладу проводиться певна робота з цього питання. У відповідності до нормативно-правових документів ведеться документація, навчальний заклад забезпечений нормативно-правовими документами. Своєчасно було видано накази №14 від 25.09.14, №18 від 04.12.14, № 06 від 05.03.15, № 26 від 26.05.15 про організацію роботи з запобігання дитячого травматизму в дошкільному закладі в осінній, зимовий, весняний та літній періоди, про підсумки роботи закладу щодо запобігання дитячого травматизму.  Опрацьовано та прийнято до  виконання  листа МОН  України  від    23.09.2014
№ 1/9-482    «Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації роботи з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у дошкільних навчальних закладах».
Згідно з графіками проводились інструктажі з працівниками з безпеки життєдіяльності дітей, охорони праці, пожежної безпеки. Упродовж року розроблено пам’ятки для батьків щодо правил поведінки під час Новорічних та Різдвяних свят та відпусток батьків в літній період, вимог безпеки при проведенні Новорічних свят. Питання безпеки життєдіяльності дітей та запобігання усіх видів дитячого травматизму розглядалися на нарадах при завідувачі, виробничих нарадах.
  Протягом 2013-2015 р.р. ДНЗ № 4 був опорним закладом з ОБЖД,  тема якого була «Формування основ безпеки життєдіяльності дошкільників відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти»,на засіданнях розглядались такі  питання:
1.Нормативно-правове забезпечення організації безпеки життєдіяльності дошкільників в ДНЗ. Програмно-методичне забезпечення ОБЖД.
2.Виховання у дошкільників відповідального ставлення  до особистої безпеки і формування у них досвіду безпечної життєдіяльності.Забезпечення безпеки дітей під час надзвичайних ситуацій.Також було проведено показове тренування евакуації дітей під час пожежі.
На виробничій нараді  №2 від 23.01.2015 були висвітлені питання щодо   організації  профілактичної  роботи  з  батьками  щодо  попередження дитячого  травматизму  та  з  охорони  життя  та  здоров’я   дітей. Розроблено систему роботи з дітьми по ОБЖД на кожен день тижня за розділами: понеділок - Дитина і природа, вівторок-  Дитина і побут; середа- Дитина і вулиця; четвер- Дитина та інші інші люди; п’ятниця- Здоров'я дитини''. Кожен розділ має свої блоки, у кожному блоці визначені теми, які розкриваються впродовж одного або серії занять, бесід, ігор та ін..
 14 листопада 2015 року було проведено  «Тиждень безпеки  дитини». Під час тижня безпеки було проведено наступні заходи щодо безпеки життєдіяльності дітей та запобіганням дитячого травматизму: заняття із закріплення правил безпечної поведінки в природі, пожежної безпеки, безпеки на дорогах, безпеки в побуті тощо, бесіди за цими темами, сюжетно-рольові, дидактичні, рухливі ігри з даної тематики, моделювання ситуації пожежної тривоги. У 2015-2016 навчальному році нещасних випадків з дітьми під час навчально-виховного процесу не зареєстровано. Систематично проводились різні форми роботи з батьками – загальні та групові батьківські збори, консультації, лекторії, круглі столи, систематичне оновлення рекомендаційних матеріалів за всіма лініями розвитку, розміщених в інформаційних куточках. Робота з батьками з правового виховання охоплювала коло питань з таких тем: «Попередження дитячого травматизму – спільне завдання ДНЗ і сім`ї», «Спільна робота сім`ї та дошкільного закладу з фізичного виховання», «Вікові особливості дошкільника», «Етика стосунків у сім’ї», «Типові помилки у сімейному вихованні», «Культура спілкування», «Розвиваючі ігри». Ці заходи сприяли підвищенню педагогічної обізнаності батьків. Велика роз’яснювальна робота щодо запобігання кишковим захворюванням, організації харчування проводилась медичним працівником. Участь у спільних святах, конкурсах та виставках закладу, відвідуванні відкритих занять, днів відкритих дверей сприяла зацікавленості батьків до роботи з їх дітьми у дошкільному закладі. Все це сприяло створенню довірливих взаємовідносин між родинами вихованців та педагогами.
Робота дошкільного закладу з Царичанською загально-освітньою  школою  велась на належному рівні – відповідно до плану «Наступність у роботі ДНЗ та  початкової  школи» виконання якого дотримувалися як вихователі так і вчителі. Реалізація наступності з боку дошкільної ланки освіти має полягати у формуванні готовності дітей старшого дошкільного віку до систематичного навчання і шкільного життя, що передбачає мотиваційну, емоційно-вольову, комунікативну, фізичну підготовку, розвиток пізнавальних психічних процесів та мовлення, прищеплення елементарних навчальних умінь. За для реалізації цих завдань:
{C}·         Вихователями  старшої  групи  створено інформаційно-педагогічну бібліотечку для вихователів та батьків із посібниками щодо підготовки дітей до школи;
{C}·         вихователі ДНЗ спільно з педагогами ЗНЗ для старших дошкільників улаштовували екскурсії до шкіли, на яких діти мали змогу познайомитись з вчителями, відвідати шкільну бібліотеку та ознайомитись з приміщенням першокласників;
{C}·         педагогами закладу проводились із дітьми бесіди про школу, майбутнє навчання;
{C}·         вчителі початкових класів приймали участь у батьківських зборах старших дошкільних груп.
Також упродовж року  вихователі ДНЗ приймали участь у заходах школи: День  відкритих  дверей, спільний  семінар  вчителів початківців  та  вихователів з  питання  підготовки  дітей  до  навчання  в  школі. Наприкінці навчального року було проведено опитування батьків «Чи  готові  ви  до  школи?», за підсумками якого з 33 дітей, що йдуть до школи у вересні 2015 року вважають, що  готові  до шкільного  життя.
ЗМІЦНЕННЯ МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНОЇ БАЗИ
Значна увага приділялась збереженню та зміцненню матеріальної бази, благоустрою території. За  кошти  селищної  ради  та батьків було  зроблено частковий ремонт  спальної кімнати в групі «Ромашка», та замінено 5 старих батарей опалення на сучасні. В ДНЗ було  придбано  нову електроплиту на кухню та дитячі столи та стільчики на одну групу за  кошти  селищної  ради. Завдяки благодійній допомозі батьків були виконані поточні ремонтні роботи у всіх групах ДНЗ,  завезений на ігрові майданчики пісок, дообладнано ігровий майданчик  молодшої групи 
(вихователі Лускань Н.І., Шаульська В.І.)новими  ігровими  атрибутами: криниця, стіл, лава. Були оновлені клумби кожної групи. Були придбані атрибути для спортивних осередків в усіх групах, оновлені атрибути для рухливих ігор, спортивна зала поповнилася мотузкою, пригалками (25), м’ячами – стрибунцями (2 шт.); була проведена підписка періодичних видань, закуплена методична література, інформаційні стенди до Базової програми.  Підводячи підсумки минулого навчального року можна стверджувати, що робота з дітьми велась систематично, цілеспрямовано, комплексно, з урахуванням вікових можливостей дітей та відповідно вимог Базової програми.


 Звіт завідувача Царичанського дошкільного  навчального закладу № 4 «Берізка» про роботу ДНЗ у 2015-2016 навчальному році  
Протягом навчального року ДНЗ № 4 «Берізка» працював за комплексною регіональною програмою  розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», програма  розвитку  дитини  дошкільного  віку; «Впевнений  старт»,  програма  розвитку  дитини  старшого  дошкільного  віку; «Оберіг», програма розвитку  дітей від перинатального періоду до 3-х років, «Скарбниця  моралі» програма з морального виховання дітей дошкільного віку (Л.Лохвицька), «Соняшник», комплексна програма розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку (авт. Калуська Л. В.).
{C}-         та парціальними освітніми програмами: «Грайлик» парціальна програма  з організації театралізованої діяльності   в  ДНЗ; «Казкова  фізкультура»  програма з фізичного розвитку.М.Єфіменко, «Радість творчості», програма художньо-естетичного розвитку дітей раннього та дошкільного віку (авт.: Борщ Р. М., Самойлик Д. В.), «Граючись вчимося. Англійська мова», програма для дітей старшого дошкільного віку, методичні рекомендації (авт.: Гунько С., Гусак Л.,      Лещенко З.).
Зусилля педагогічного колективу спрямовувалися на виконання вимог Базового компоненту дошкільної освіти через реалізацію річних завдань. Окрім інваріантної складової навчального плану, є варіативна складова у межах базового компоненту: заняття з ритміки та хореографії, гурткова робота з фізичного виховання, мовленнєвої діяльності, заняття з  шахів, розвитку логічного мислення.
 Освітній процес у ДНЗ № 4 здійснювався за пріоритетними напрямами роботи, які сприяли здійсненню системного підходу до формування цілісної дитячої особистості. В 2015-2016 навчальному році функціонувало 5 груп, їх відвідували 106 дітей. Педагогічними працівниками, медичним та обслуговуючим персоналом дошкільний заклад забезпечений. Дошкільний заклад має необхідні умови для вирішення загально - освітніх, фізкультурно – оздоровчих заходів, корекційних заходів для дітей з вадами мови: групи оснащені іграшками згідно типового переліку, постійно оновлюється розвивальне-ігрове середовище – багато дидактичних посібників, ігор для пізнавального, художньо-естетичного, соціально-морального, мовленнєвого розвитку; вчитель-логопед працює із дітьми у обладнаному кабінеті. З метою забезпечення своєчасного та в повному обсязі обліку дітей дошкільного віку для прогнозування мережі дошкільних навчальних закладів Царичанського району відповідно до освітніх запитів населення та створення умов для здобуття громадянами дошкільної освіти за дошкільним навчальним закладом була визначена та закріплена територія обслуговування  вулиць: Кірова, Піонерська, Інтернаціональна, Гагаріна, Діброва, Степна та прилеглих сіл Дубово, Турово, Селянівка. Для здійснення освітньо-виховного процесу у дошкільному закладі створено належну матеріально-технічну базу. До нового навчального року в дошкільному закладі замінено м'яку покрівлю  на  шатрову,зроблено поточний  ремонт  в  усіх вікових групах. Підтримується належний технічний та санітарний стан для перебування дітей. Функціонування дошкільної освіти у 2015-2016 н. р. регламентувалося нормативно-правовими актами, зокрема: Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Положенням про дошкільний навчальний заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305, наказами Міністерства освіти і науки України від 24.04.2003 № 257 «Про затвердження Примірного статуту дошкільного навчального закладу», від 28.10.2008 № 985,  «Про затвердження Інструкції з організації охорони життя і здоров’я дітей у дошкільних навчальних закладах», інструктивно-методичними листами: «Про режим роботи дошкільних навчальних закладів» (від 24.01.2007 № 1/9-36), «Про організацію обліку дітей дошкільного віку» (від 07.05.2007 № 1/9-263), «Про систему роботи з дітьми, які не відвідують дошкільні навчальні заклади» (від 04.10.2007 № 1/9-583), «Про проведення державної атестації дошкільних навчальних закладів» (від 27.11.2007 №1/9-711), листа департамента освіти і науки «Щодо організації освітньої  роботи в дошкільних навчальних закладах 20.05.2015 р. № 1/9-24 Інструктивно-методичні рекомендації  «Про організацію освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році» ,статут  ДНЗ №  4 та  річний  план  роботи  ДНЗ № 4 на 2014-2015 навчальний рік.
Всі зусилля педагогів були направлені на виконання наступних завдань:
  1. Розпочати роботу  над  обласним науково-методичним проектом   «Освітні стратегії особистості громадянського суспільства»  на  І (підготовчому)  етапі.
2. Забезпечення  якісного рівня мовленнєвої компетенції дошкільника в різних формах роботи з мовленнєвого розвитку.
3. Формування  національних  і  громадянських  цінностей  як  складових  морально-духовного  розвитку  дошкільника.
У 2015-2016 навчальному році дошкільний навчальний заклад продовжував роботу над  проблемою «Реалізація компетентний підходу в морально-духовному розвитку дошкільників для забезпечення гармонійного та різнобічного розвитку особистості».
Проблема, над якою працюють педагоги ДНЗ, покликана вирішити питання систематизації роботи у формуванні особистості дитини.
На протязі 2015 – 2016 навчального року в ДНЗ № 4 застосовувались колективні та індивідуальні форми методичної роботи; їх використання було доцільним та пов’язаним з вимогами сьогодення та вирішенням річних завдань. Застосування цих форм роботи дало змогу покращити освітньо – виховну роботу відповідно до рівня сучасних вимог дошкільної освіти та створити умови для подальшого особистого та фахового  зростання педагогів. Планування і управління методичною роботою велося на належному рівні , здійснювалося на діагностичній основі з урахуванням рівня розвитку дітей, рівня знань і вмінь педагогів, а також на основі прагнення виправлення недоліків у роботі, які було виявлено в минулому навчальному році.
      Була проведена педагогічна  рада  на тему «Формування  мовленнєвої компетенції  дошкільника  в  різних  формах  роботи  замовленнєвого  розвитку»
та консультація «Особливості формування  креативних  здібностей  у  дітей  дошкільного віку».
    Важливим завданням методичної роботи було озброєння педагогів  методикою  реалізації вимог  освітньо – виховного процесу в навчанні педагогів практичним навичкам, методиці творчого  використання наочності, раціонального використання часу, впровадження в практику досягнень педагогічної та психологічної науки, інновацій, організації обміну досвідом педагогів.
 На достатньому рівні проводились заходи по підвищенню педагогічної майстерності та теоретичного рівня педагогів. Підвищення теоретичного рівня та фахової компетентності педагогів – надзвичайно важливий аспект, запорука успішного вирішення завдань освітньо-виховного процесу та ефективності проведення методичних заходів в ДНЗ. В 2015-2016 н.р. цьому питанню приділялась належна увага. Було організовано роботу із самоосвіти педагогів, на методичних оперативках  педагоги звітували про результати самоосвіти, ділились набутими знаннями, обговорювали новинки методичної літератури, преси; підвищували професійний рівень шляхом відвідування РМО. На протязі 20125–2016 навчального року  педагоги відвідували методоб'єднання різних спрямувань, приймали активну участь  в підготовці та проведенні засідань РМО. Результати про відвідування РМО педагогами заслуховувались на методичних нарадах  та  педгодинах з підвищення фахового рівня.
Вихователі закладу запроваджували в роботу інноваційні педтехнології:
1) «Дива на піску» Грабенко (ясельна група);
2) «Технологія розвитку логічного мислення»Х.Кюизенер (старша група );
3) «Формування ціннісного ставлення до праці за творами В.Сухомлинського» (старша група )
4) «Казкові лабіринти гри» В.Воскобович
(середня група).

5)«ВИХОВУВАТИ ЛЮБОВ’Ю ЗА В.СУХОМЛИНСЬКИМ» (МОЛОДША ГРУПА).

6) Технологія «Вчіться фантазувати»  за Н.Єгоровою. (старша група
  Вже  третій  рік   ДНЗ  № 4 являється  опорним з  ОБЖД для  вихователів  району мета  якого  удосконалення системи роботи дошкільних закладів з ОБЖД, поглиблення теоретичних знань та практичних умінь учасників навчально-виховного процесу з питань організації роботи з ОБЖД;  забезпечення безпечних умов проживання буття, навчання і виховання дошкільників.
   Творчою  групою вихователів опрацьовано  та  оформлено  систему  роботи  по  ОБЖД  на  рік  по всіх  вікових групах. Вихователі Шаульська В.І. та Коротка В.В. розкрили  тему «Виховання у дошкільників відповідального ставлення  до особистої безпеки і формування у них досвіду безпечної життєдіяльності. Забезпечення безпеки дітей під час надзвичайних ситуацій», та провели показовий варіант евакуації дітей під час пожежі.
      Предметно – розвивальне середовище в групах можна охарактеризувати як таке, що відповідає інноваційним вимогам: створені комфортні, сприятливі умови для розвитку дитини в самостійній і спільній діяльності. Враховано розподіл дитячої активності, гендерний підхід, психофізіологічний комфорт, трансформація простору. Недоліками є недостатня наявність в групах сучасних технічних засобів (мультимедійних пристроїв, телевізорів, комп’ютерної техніки) .
     Педагоги закладу достатньо володіють технологією теорії розв’язання винахідницьких завдань, методикою  М. Монтесорі, видатних педагогів С. Русової, В. Сухомлинського. Керуються рекомендаціями К.Крутій, З. Плохій, М. Єфіменка і інші.
      У ДНЗ працює стабільний колектив педагогів, який має досвід роботи з дітьми. Але  колектив постійно омолоджується. 2015 році на вакантні посади вихователів переведено помічників вихователя Сахно О.С.,Стороженко С.О. які не має досвіду роботи та відповідної педагогічної освіти (навчаються на І курсі Дніпропетровського педагогічного  коледжу. З ними  організовано наставництво (вихователь Бондар Н.П.,Шаульська В.І.).  Молоді  педагоги відвідують  заняття районної школи молодих педагогів.
У дошкільному закладі запроваджений системний моніторинг якості навчально-виховного процесу,  результати якого розглядаються на нарадах при завідувачі. Аналіз  результатів  обстеження  показав, що із 86 дітей  садкових  груп, що  регулярно  відвідували ДНЗ,  вищий рівень  розвитку  мають - 12 дітей (14 %), достатній – 28 дітей.


 РАННІЙ ВІК
Пріоритетного значення в навчально - виховному процесі дошкільного закладу набувають питання удосконалення системи виховання дітей раннього віку та перегляд підходів до підготовки дітей старшого дошкільного віку (5-6 річних) до систематичного навчання в школі. Вихователі групи раннього віку намагаються забезпечити для дітей емоційний комфорт для їх психічного і фізичного розвитку, не обмежуються  в  виборі  форм організації навчально-виховного процесу. Особливу увагу надають розвитку сенсорних почуттів. В групі  забезпечується диференційований та індивідуальний підходи, підтримується дитяча  ініціатива, бажання.
Підвищенню професійного рівня та педагогічної майстерності вихователів групи раннього віку сприяло перегляд  колективних  заходів  у  колег  та  робота  над  самоосвітою. Про це свідчать данні експертизи рівня знань дітей за розділами програми. Упродовж року вихователі групи  раннього віку приділяли увагу розвитку ігрової діяльності дітей, сенсорному вихованню. Група оснащена іграшками згідно типового переліку. У групі багато дидактичних посібників, ігор для сенсорного розвитку виготовлених власноруч як вихователями так і батьками. Вихователі використовують їх на заняттях, під час індивідуальної роботи та в повсякденному житті.

МОЛОДШИЙ ДОШКІЛЬНИЙ ВІК
Розвивальне, індивідуально орієнтоване навчання дошкільників молодшого віку проводилося фронтально, по підгрупах або індивідуально, залежно від змісту, завдань, складності, особливостей життєвої ситуації. Колективна чи групова діяльність дошкільників здійснювалася на заняттях, що мають визначений час, місце, обладнання, інструменти, наочність, доцільно час від часу. Колективна організація дітей виконувалася у спільному спостереженні, перегляду театралізованих вистав, проведенні святкових ранків, створенні спільного продукту творчої, мовленнєвої, образотворчої діяльності. В закладі приділяється велика увага різноманітним ігровим вправам, які пропонуються дітям як під час занять, так і протягом дня, діти набагато легше засвоюють матеріал, працюють із більшим зацікавленням. На належному рівні велася робота у групах молодшого віку з художньо-естетичного розвитку за розділами: художня література, образотворча діяльність, музична діяльність.
Систематично планувалися заняття з нетрадиційними формами роботи, вихователі частіше включали і використовували зображувальну діяльність, як частину комплексного заняття, залучалася робота музичного керівника. Проводячи роботу з забезпечення фізичного та психічного здоров’я дітей молодшого дошкільного віку, вихователі Шаульська В.І., Лускань Н.І. спирались на вікові можливості дітей, взаємозв'язок відносин, на розуміння ними причино-наслідкових зв’язків. Завдяки чому підвищились основні навички та вміння дітей молодшого дошкільного віку, розвиваються пізнавальні здібності, моральні якості, вдосконалюється художньо-естетичний розвиток. Крім того, на заняттях діти засвоювали загальноприйнятні норми поведінки, зміст і особливості виконання певних соціально-статевих ролей.  Все вищесказане відображене в  діагностиці рівня знань дітей за основними розділами програми «Українське дошкілля». Аналізуючи рівень розвитку дітей молодшого дошкільного віку, можна зазначити, які зміни відбулися протягом навчального року. В молодшій групі (4 рік життя), завдяки активному використанню завдань з логічного мислення, значно збільшилась кількість дітей з високим рівнем засвоєння математичних понять. Покращився показник розвитку мовлення дітей, малюки підтримують розмову з дорослим. Значною мірою цьому сприяло те, що вихователь Шаульська В.І. приділяє велику увагу навчанню дітей мовному етикету, праці в природі, екологічному вихованню. Діти молодшої групи (4 рік життя)  показали достатній рівень компетентності  дошкільники і з інших розділів, що надає їм можливість вільно використовувати набуті знання та навички в іграх, бесідах, самостійній діяльності. Багато уваги вихователь цієї групи  Лускань Н.І. приділяє сенсорному розвитку дітей, та розвитку художньо-естетичного виховання.
Упродовж  усього дня організовуються різні види ігор з урахуванням віку дітей, їхніх ігрових інтересів, місця гри в режимі дня, місця проведення, змісту попередніх і наступних форм роботи, сезонних умов, ступеня фізичного та інтелектуального навантаження на дітей.
 У групі 5 року життя (вихователі Коротка В.В., Шаповал О.Л.) визначається позитивна динаміка щодо оволодіння дошкільниками знаннями та уміннями з різних розділів програми. Дошкільники опанували основні математичні поняття, вміють лічити, розрізняти часові проміжки, орієнтуватись в просторі, завдяки використанню ігрових форм роботи. Діти на достатньому рівні володіють поняттями, вміють застосовувати свої знання для вирішення завдань різної складності.
Застосовують у щоденній роботі методи та прийоми пошуково-дослідницького характеру, нетрадиційні підходи до оздоровлення, розвитку творчих здібностей малюків, тощо.
    Практичним  кроком  у  створенні умов для всебічного розвитку дошкільників  стало  поповнення  та  оновлення  осередків  розвивального  життєвого простору, значно поповнилась кількість дидактичних, розвивальних  ігор,  демонстраційних та роздаткових матеріалів, художньої та методичної літератури  для реалізації основних завдань Базового компоненту дошкільної освіти, запланованих тематичних циклів,   новими    дидактичними  посібниками з  різних  розділів  програми.
СТАРШИЙ ДОШКІЛЬНИЙ ВІК 
    Згідно  Листа МОН України № 1/9 -535  від 06.11.2015 «Методичні рекомендації  щодо  оцінювання  рівня  розвитку  дитини старшого дошкільного  віку  за  допомогою  кваліметричної  моделі»  було проведено діагностичне обстеження  дітей шостого року життя, які показали, що загалом особливості розвитку дітей у старшій групі знаходяться на достатньому рівні. Порівнюючи результати кваліметричної експертизи рівнів досягнень дітей шостого року життя за перше та друге півріччя можна побачити, що спостерігається ріст засвоєння програмового матеріалу за усіма розділами програми. Це завдяки тому, що вихователями Байрак В.О. та  Стосенко В.С.  робота проводиться в системі та в тандемі. Вихователі також включають елементи навчальної діяльності в інші форми роботи з дітьми: в повсякденні  ігри, самостійну діяльність, індивідуальну роботу, спостереження, чергування тощо. Організовуючи навчальну діяльність систематично використовували завдання із ТРВЗ, експериментально-дослідницької діяльності, проблемно-пошукові ситуації та інші методи і прийоми, що позитивно зарекомендували себе в сучасній дидактиці. Поєднували вербальні, наочні і практичні методи, відводили належне місце продуктивним видам діяльності, в яких дошкільник здатен до самовираження і самореалізації (малювання, ліплення, конструювання, художня праця), а також мовленнєвій, руховій, музичній діяльності. Диференціювали роботу на заняттях та у повсякденному житті,  об'єднуювали дітей у підгрупи та добирали для кожної з них навчальний матеріал різного змісту, складності та відповідні методи і прийоми, з урахуванням  рівня  розвитку.
Використовувалось проведення розвиваючих та логічних ігор під час занять, у повсякденному житті тож  у дітей сформовані навички синтезу, аналізу, порівняння, класифікації. Дошкільники вміють вирішувати, самостійно складати задачі, приклади, вільно орієнтуватися в просторі.
У своїй роботі  вихователі надають перевагу інтегрованим, комплексним заняттям, практикують проведення узагальнюючих занять. Ураховуючи вік дітей, всі заняття проходять в цікавій  ігровій  формі, що сприяє активізації уваги дітей, підвищенню їх  пізнавальної  активності.
Працюючи  над  завданням по формуванню національних  і  громадянських  цінностей  як  складових  морально-духовного  розвитку  дошкільника членами  творчої  групи  було розроблено систему  роботи по всіх вікових групах за розділами:
народознавство,патріотичне, права дитини, моральне, громадянське виховання.
Виявленню і розвитку обдарованостей і здібностей дошкільників сприяє гурткова робота в  кожній  групі.   Працювали   гуртки  за  здібностями  та  вподобаннями  дітей: «Чарівна  скринька», «Казка – супутник  дитинства», «Віконце  в  природу»,  під  час  роботи  яких  у  дітей  розвивались  творчий потенціал,  здібності, комунікативно-мовленнєва діяльність, збагатився практичний досвід.
Систематично, ефективно, беручи за основу якісні показники загального мовленнєвого розвитку дошкільників, в садкових групах надавалась логопедична вчителем-логопедом  Рибою С.О. З 16 дітей логопедичної групи, у яких виявлено порушення мовленнєвого розвитку, на  кінець навчального  року  здійснений фонетично-фонематичний розвиток дошкільників, виправлена звуковимова, збільшився активний словник дошкільників.
Вся ділова та навчальна документація закладу протягом звітного періоду велась державною мовою. Методичний кабінет поповнювався художньою, науково-методичною літературою, посібниками та програмами з впровадження української мови. Педагогічний колектив ДНЗ створював україномовне середовище у закладі шляхом проведення народних свят, розваг, обрядових дійств. Вихователі груп широко впроваджували в роботу з дітьми народні ігри, протягом навчального року проводили заходи роботи з батьками з питань створення мовного середовища в сім’ї.
Аналіз мовленнєвих знань дітей усіх вікових груп за усіма сферами життєдіяльності показав, що спостерігається ріст засвоєння програмового матеріалу за усіма лініями розвитку.
         Одним з важливіших завдань сучасного навчального дошкільного закладу є формування соціальної компетентності дитини, тобто розвиток свідомого ставлення дитини до себе як самостійної особистості, як члена суспільства, в яке їй належить гармонійно увійти, налагодити продуктивні стосунки з новим колом людей. ДНЗ стає посередником між дитиною та широким світом, саме у садку дитиною засвоюються соціальні вимоги і правила для нормального функціонування в соціумі, здійснюється прийняття норм співжиття в соціальній групі з одночасним збереженням власної індивідуальності.
      Протягом року планомірно проводилася робота з членами родин вихованців закладу. Вихователі постійно здійснювали педагогічну просвіту  батьків з різних питань, стимулювали їх прагнення і вміння поповнювати свої педагогічні знання. У процесі спілкування з батьками вихователі намагалися створити атмосферу довіри,  враховувати особливості кожної родини. Членів родин вихованців постійно  запрошували  брати  участь  у  батьківських  зборах «З родини йде життя дитини». Педагоги проводили з батьками індивідуальні бесіди, консультації, тренінгові заняття, анкетування, батьківські лекторії і збори, пропонували їхній увазі папки-пересувки, статті у батьківському куточку, методичну літературу, залучали до активної участі у підготовці та проведенні свят, конкурсів, екскурсій.
   Аналізуючи  проведену освітню роботу дошкільним закладом у 2015-2016 навчальному році  можна  стверджувати, що вихователі дитсадка  удосконалили організацію розвивального освітнього простору дошкільників, підвищили професійну майстерність з впровадження передових педагогічних технологій, методичні заходи мали  науково-методичний характер, сприяли  підвищенню  професійної  компетентності  педагогів, обрані  форми  і  методи, об’єднанні   зусилля  адміністрації  та  педколективу,  позитивно  впливають  на  результативність  роботи  з  кадрами  та  навчальні досягнення  дітей.
       Дошкільне дитинство - це період засвоєння норм моралі та соціальних способів поведінки. Виховання соціальної компетентності вихованців ДНЗ потребує подальшого вдосконалення роботи педагогічного колективу, застосування різноманітних форм, методів навчально-виховної роботи з соціально-морального розвитку дітей.

ОРГАНІЗАЦІЯ ХАРЧУВАННЯ
Організація харчування дітей в дошкільному навчальному закладі, здійснювалася на підставі Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» (ст.35), «Про охорону дитинства» (ст.5), «Про державний бюджет на 2015 рік», Постанови Кабінету Міністрів України від 22.11.2004 №1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах», інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах, затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України 17.04.2006. за №298/227.
Діти з багатодітних сімей – 10 осіб, що мають пільгу сплачують за харчування 50% від загальної суми.  Всього у закладі 20 дітей пільгових категорій. Умови для організації харчування в дошкільному закладі задовільні. Харчоблок має необхідне приміщення, забезпечений проточною гарячою та холодною водою, оснащений необхідним технологічним обладнанням, яке знаходиться в робочому стані. Виконувалися вимоги щодо дотримання санітарно-гігієнічного режиму. Була придбана необхідна кількість миючих, дезінфікуючих засобів та спецодягу. Продукти в дошкільний заклад завозилися своєчасно, з сертифікатами якості. Претензій до постачальників не було. З боку адміністрації дошкільного закладу здійснювався чіткий контроль за технологією приготування страв, термінами реалізації продуктів харчування, дотриманням санітарно-гігієнічних правил, про що свідчать записи в щоденниках контролю. З метою впровадження науково-обґрунтованих раціонів харчування дітей в дошкільному закладі розроблена картотека страв, яка погоджена і затверджена відділом гігієни і харчування дітей районної СЕС. На кожну декаду місяця складалося перспективне меню з метою забезпечення збалансованого різноманітного харчування.
Одним із важливих моментів контролю за якістю харчування дітей в ДНЗ є виконання затвердженого набору продуктів, що реєструється медсестрою в «Журналі обліку виконання натуральних норм харчування». На основі даних цього журналу кожні 10 днів проводиться аналіз, а в разі потреби - корекція харчування. Моніторинг за організацією раціонального харчування, на підставі накопичувальної відомості показав, що норми за основними продуктами протягом року виконані, за виключенням молока –недовиконання більше 40 %, риби-60%, сиру кисломолочного – 30%, свіжих фруктів – 92%.
Старша медична сестра Рудь Л.І. веде документацію щодо харчування дітей, разом з завідувачем та кухарем складає перспективне меню, меню-розкладку, здійснює контроль за харчуванням дітей, проводить санітарно-просвітницьку роботу серед батьків, здійснює С- вітамінізацію, контролює дотримання технології приготування їжі, вихід і якість готових страв, санітарний стан харчоблоку, дотримання правил особистої гігієни персоналом, відмічає в журналі здоров’я працівників харчоблоку своєчасність проходження медоглядів.


МЕДИЧНИЙ СУПРОВІД
Аналізуючи стан відвідування дітьми дошкільного закладу визначено, що відвідування дітьми дошкільного закладу у 2014-2015 склало 74%, а у 2015-2016 навчальному році – 53%.
Керуючись санітарними правилами для дошкільних навчальних закладів було проведено аналіз захворюваності дітей за 2014 - 2015 навчальний рік. Захворюваність склала 2538 днів, 268 випадки, проте за 2015 - 2016 навчальний рік 2275 дні, 236 випадків. Спостерігається зниження росту  захворюваності, але збільшилася кількість пропусків без причин. Знизилася кількість випадків захворюваності у зв’язку з епідемією  гострих распіратортних вірусних  захворювань. Зменшилась захворюваність  ангіною, пневмонією, крапельними інфекціями. Зовсім відсутні такі захворювання, як кір, скарлатина, дерматити, алергічні захворювання, травми. Для зниження захворюваності колективом ведеться копітка робота, зокрема це:
1. Організація роз’яснювальної роботи з дітьми та батьками профілактики захворювань.
2. Систематичне щеплення дітей.
3. Дотримання вимог санітарії.
4. Здійснення загартування вихованців.
5. Організація фізичного виховання.
6. Чітке дотримання режиму.
7. Взаємодія медсестри дошкільного закладу з дитячою поліклінікою.
Також діти були оглянуті лікарями – спеціалістами. Відзначено зменшення диспансерних дітей.
Найкраща відвідуваність відзначена у молодшій групі. В групах для дітей раннього віку випадків захворюваності на одну дитину більше, причина – адаптація до умов дитячого закладу. Зниження відвідуваності у цих групах зумовила недостатня фізкультурно-оздоровча робота, несистематичність проведення загартовуючих процедур вихователями, недостатня робота з батьками на теми профілактики та загартування.
В поточному році дітей оглянули лікарі – спеціалісти. Відзначно збільшилось дітей із захворюваннями органів травлення, нервової системи, зору та органів кровообігу.
Регулярно проводились антропометричні вимірювання дітей – 1 раз у квартал. Згідно плану проведено обстеження дітей та працівників закладу на ентеробіоз.  Один раз на 10 днів проводиться огляд дітей на педікульоз та коросту. Згідно графіку всі працівники ДНЗ проходять медичний огляд. ДНЗ забезпечений медикаментами у повному обсязі за рахунок благодійних внесків батьків: медичний кабінет має у наявності пакет для надання невідкладної допомоги, жарознижуючі препарати, пакет препаратів та засобів для надання допомоги при травмах.

ФІЗКУЛЬТУРНО-ОЗДОРОВЧА РОБОТА
У 2015-2016 навчальному році з метою особистісного розвитку дитини засобами зміцнення фізичного та психічного здоров'я дошкільнят та з метою підвищення рівня професійної майстерності педагогів та їхньої самоосвіти були проведені консультація «Рухливі ігри, як чинник розвитку у дітей дошкільного віку певних  навичок  і  фізичних  якостей  для оптимізації  рухової активності» та  колективний  перегляд заняття  з  фізкультури  із  використанням  методики  вивчення в гру футбол. Також  виконуючи інструктивно-методичні рекомендації «Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у 2014/2015 навчальному році від 27.06.2014 № 1/9-341 в ДНЗ запланували вивчення та запровадження елементів футболу та  плавання . Лист МОН від 20.05.15№  1/9-249 «Щодо організації освітньої  роботи в дошкільних навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році».
Покращили матеріальну базу спортивної зали: були придбані мотузки, 2 м’ячі – стрибуни, обручі, виготовлені та оновлені атрибути для рухливих ігор. Вихователь середньої групи  Шаульська В.І. працюючи над  матеріалами  атестації розробила систему  роботи «Превентинно-освітня  діяльність  по  формуванню здоро’язберігаючих  цінностей  та  моделей  поведінки особистості дошкільника у соціальному середовищі». Розробила модель фізично-валеологічної  роботи з дітьми, план роботи з батьками по формуванню здорової дитини, Тиждень здоров’я в дитсадку, конспекти занять з використанням нетрадиційних форм. Проведення цих заходів сприяло покращенню рівня обізнаності педагогів з питання організації фізкультурно-оздоровчої роботи, поліпшенню підготовки та організації у повному обсязі організаційних форм роботи з фізичного виховання: фізкультурних занять на відкритому повітрі, у тому числі пішохідних переходів, ранкової гімнастики, гімнастики пробудження, фізкультхвилинок і фізкультпауз, фізкультурних розваг і свят, Днів  здоров'я.
Результати тестування фізичної підготовленості дітей шести років показали:
{C}·         Вище середнього рівня  фізичної підготовленості мають – 4 дітей, 16%;
{C}·         Достатній  – 9 дітей, 36%;
{C}·         Середній – 10 дітей, 40%;
{C}·         Нижче середнього – 2 дітей, 8%
У порівнянні з 2013-2014 навчальним роком збільшилася кількість дітей з достатнім рівнем фізичного розвитку дітей та з’явились діти з вищим  рівнем. Низький рівень на протязі 2 років не був зафіксований. Це свідчить про те, що вихователям  садкових  груп  слід  приділити  більше  уваги  фізичному  вихованню  дітей, своєму  саморозвитку та  вмілому  використанні їх  на  практиці.Використання різноманітних форм роботи (ігор, змагань, естафет, розваг)  також  буде сприяти підтримуванню інтересу дітей до занять з фізкультури.

БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ
З метою забезпечення реалізації державної політики в галузі охорони дитинства, запобігання випадкам дитячого травматизму і загибелі дітей, дотримання порядку повідомлення та обліку нещасних випадків проведено аналіз стану профілактичної роботи з питань безпеки життєдіяльності та охорони життя і здоров’я дітей у дошкільному навчальному закладі, який показав, що колективом закладу проводиться певна робота з цього питання. У відповідності до нормативно-правових документів ведеться документація, навчальний заклад забезпечений нормативно-правовими документами. Своєчасно було видано накази №14 від 25.09.14, №18 від 04.12.14, № 06 від 05.03.15, № 26 від 26.05.15 про організацію роботи з запобігання дитячого травматизму в дошкільному закладі в осінній, зимовий, весняний та літній періоди, про підсумки роботи закладу щодо запобігання дитячого травматизму.  Опрацьовано та прийнято до  виконання  листа МОН  України  від    23.09.2014
№ 1/9-482    «Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації роботи з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у дошкільних навчальних закладах».
Згідно з графіками проводились інструктажі з працівниками з безпеки життєдіяльності дітей, охорони праці, пожежної безпеки. Упродовж року розроблено пам’ятки для батьків щодо правил поведінки під час Новорічних та Різдвяних свят та відпусток батьків в літній період, вимог безпеки при проведенні Новорічних свят. Питання безпеки життєдіяльності дітей та запобігання усіх видів дитячого травматизму розглядалися на нарадах при завідувачі, виробничих нарадах.
  Протягом 2013-2015 р.р. ДНЗ № 4 був опорним закладом з ОБЖД,  тема якого була «Формування основ безпеки життєдіяльності дошкільників відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти»,на засіданнях розглядались такі  питання:
1.Нормативно-правове забезпечення організації безпеки життєдіяльності дошкільників в ДНЗ. Програмно-методичне забезпечення ОБЖД.
2.Виховання у дошкільників відповідального ставлення  до особистої безпеки і формування у них досвіду безпечної життєдіяльності.Забезпечення безпеки дітей під час надзвичайних ситуацій.Також було проведено показове тренування евакуації дітей під час пожежі.
На виробничій нараді  №2 від 23.01.2015 були висвітлені питання щодо   організації  профілактичної  роботи  з  батьками  щодо  попередження дитячого  травматизму  та  з  охорони  життя  та  здоров’я   дітей. Розроблено систему роботи з дітьми по ОБЖД на кожен день тижня за розділами: понеділок - Дитина і природа, вівторок-  Дитина і побут; середа- Дитина і вулиця; четвер- Дитина та інші інші люди; п’ятниця- Здоров'я дитини''. Кожен розділ має свої блоки, у кожному блоці визначені теми, які розкриваються впродовж одного або серії занять, бесід, ігор та ін..
 14 листопада 2015 року було проведено  «Тиждень безпеки  дитини». Під час тижня безпеки було проведено наступні заходи щодо безпеки життєдіяльності дітей та запобіганням дитячого травматизму: заняття із закріплення правил безпечної поведінки в природі, пожежної безпеки, безпеки на дорогах, безпеки в побуті тощо, бесіди за цими темами, сюжетно-рольові, дидактичні, рухливі ігри з даної тематики, моделювання ситуації пожежної тривоги. У 2015-2016 навчальному році нещасних випадків з дітьми під час навчально-виховного процесу не зареєстровано. Систематично проводились різні форми роботи з батьками – загальні та групові батьківські збори, консультації, лекторії, круглі столи, систематичне оновлення рекомендаційних матеріалів за всіма лініями розвитку, розміщених в інформаційних куточках. Робота з батьками з правового виховання охоплювала коло питань з таких тем: «Попередження дитячого травматизму – спільне завдання ДНЗ і сім`ї», «Спільна робота сім`ї та дошкільного закладу з фізичного виховання», «Вікові особливості дошкільника», «Етика стосунків у сім’ї», «Типові помилки у сімейному вихованні», «Культура спілкування», «Розвиваючі ігри». Ці заходи сприяли підвищенню педагогічної обізнаності батьків. Велика роз’яснювальна робота щодо запобігання кишковим захворюванням, організації харчування проводилась медичним працівником. Участь у спільних святах, конкурсах та виставках закладу, відвідуванні відкритих занять, днів відкритих дверей сприяла зацікавленості батьків до роботи з їх дітьми у дошкільному закладі. Все це сприяло створенню довірливих взаємовідносин між родинами вихованців та педагогами.
Робота дошкільного закладу з Царичанською загально-освітньою  школою  велась на належному рівні – відповідно до плану «Наступність у роботі ДНЗ та  початкової  школи» виконання якого дотримувалися як вихователі так і вчителі. Реалізація наступності з боку дошкільної ланки освіти має полягати у формуванні готовності дітей старшого дошкільного віку до систематичного навчання і шкільного життя, що передбачає мотиваційну, емоційно-вольову, комунікативну, фізичну підготовку, розвиток пізнавальних психічних процесів та мовлення, прищеплення елементарних навчальних умінь. За для реалізації цих завдань:
{C}·         Вихователями  старшої  групи  створено інформаційно-педагогічну бібліотечку для вихователів та батьків із посібниками щодо підготовки дітей до школи;
{C}·         вихователі ДНЗ спільно з педагогами ЗНЗ для старших дошкільників улаштовували екскурсії до шкіл, на яких діти мали змогу познайомитись з вчителями, відвідати шкільну бібліотеку та ознайомитись з приміщенням першокласників;
{C}·         педагогами закладу проводились із дітьми бесіди про школу, майбутнє навчання;
{C}·         вчителі початкових класів приймали участь у батьківських зборах старших дошкільних груп.
Також упродовж року  вихователі ДНЗ приймали участь у заходах школи: День  відкритих  дверей, спільний  семінар  вчителів початківців  та  вихователів з  питання  підготовки  дітей  до  навчання  в  школі. Наприкінці навчального року було проведено опитування батьків «Чи  готові  ви  до  школи?», за підсумками якого з 33 дітей, що йдуть до школи у вересні 2015 року вважають, що  готові  до шкільного  життя.
ЗМІЦНЕННЯ МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНОЇ БАЗИ
Значна увага приділялась збереженню та зміцненню матеріальної бази, благоустрою території. За  кошти  селищної  ради  та батьків було  зроблено частковий ремонт  спальної кімнати в групі «Ромашка», та замінено 5 старих батарей опалення на сучасні. В ДНЗ було  придбано  нову електроплиту на кухню та дитячі столи та стільчики на одну групу за  кошти  селищної  ради. Завдяки благодійній допомозі батьків були виконані поточні ремонтні роботи у всіх групах ДНЗ,  завезений на ігрові майданчики пісок, дообладнано ігровий майданчик  молодшої групи 
(вихователі Лускань Н.І., Шаульська В.І.)новими  ігровими  атрибутами: криниця, стіл, лава. Були оновлені клумби кожної групи. Були придбані атрибути для спортивних осередків в усіх групах, оновлені атрибути для рухливих ігор, спортивна зала поповнилася мотузкою, стрибаннями (25), м’ячами – стрибунцями (2 шт.); була проведена підписка періодичних видань, закуплена методична література, інформаційні стенди до Базової програми.  Підводячи підсумки минулого навчального року можна стверджувати, що робота з дітьми велась систематично, цілеспрямовано, комплексно, з урахуванням вікових можливостей дітей та відповідно вимог Базової програми.


  
Тематика батьківських зборів, лекторіїв:
-  Взаемодія ДНЗ та сім’ї у процесі екологічного виховання дошкільників. Формування единого виховного середовища.
                                                             Ігрова вправа «Серце великої любові».
-  Трудове виховання – один з головних чинників громадянського виховання.     
                                                                                                Консультація.
-  Спільна діяльність педагогів та батьків у вихованні дітей ( за нормативно-правовими документами).
                                                          Ознайомлення з нормативно-правовою базою.
-  Сходинки до вершини культури;
-  Спілкування в родині важливий аспект формування соціального досвіду.                      
                                                                   Ярмарок  родинного  досвіду.

 Консультації:
-  Принципи і стратегії сучасного сімейного виховання;
-  Розвиваємо мислення: «Ейдетика – що це?»;
-  Ранній  вік – найсприятливіший час для формування психіки дитини.
-  Колискові  в  житті дитини.
-  Оздоровлення дітей  в  домашніх  умовах.
-  Розвиток  словника  дитини.