Формування екологічної культури у дошкільників — є однією з основних
сходинок, складовою частиною формування культурної людини в цілому, всебічно
розвинутої особистості. А тому потребує особливої уваги в роботі з дітьми в
ЗДО.
Згідно з
річним планом роботи ЗДО на 2024/2025 навчальний рік з 17 по 21 березня 2025
року було проведено тематичне вивчення : «Стан освітнього процесу з
екологічного виховання дітей в ЗДО»
Вивчення
проведено в усіх
групах закладу та охоплювало
питання:
1. Якість планування роботи
з розвитку екологічної компетентності.
2.Пошуково-дослідницька
діяльність, створення еколабораторій.
3. Завдання екологічного виховання
дітей дошкільного віку у взаємодії з батьками.
Під час тематичного вивчення було розроблено та проведено
Тиждень екології, в групах створено екологічні лабораторії:
Ранній вік «Малятко» - «Маленькі дослідники»
Молодша група «Ромашка» - «Чудеса на піску».
Середня група «Веселка»- «Мандруємо водним простором».
Старша група «Золота рибка»- «Грунт та його властивості».
Протягом березня для вихователів проведено методичний
інтенсив: «Життя в стилі ЕКО», педагогічну майстерню «Як навчити поводитися з
побутовими відходами» та семінар-практикум «Вчимося мистецтву спостереження».
Батькам вихованців надавались консультації, рекомендації по вихованню
екологічної культури дошкільнят, підготовлено пам’ятки та буклети зі сталого
розвитку.
ПРІОРІТЕТНІ НАПРЯМИ РОБОТИ ЗДО :
1. Систематизувати знання вихованців щодо основ
національно-патріотичного, морального та духовного виховання дошкільників в
умовах сьогодення.
2.
Формувати
суспільну
культуру
піклування
про
ментальне
здоров’я усіх
учасників
освітнього
процесу
в
умовах
воєнного
стану
в
Україні
шляхом
використання
інновацій. Впровадження Ляльки-персони.
3.
Оптимізувати
роботу з розвитку зв’язного мовлення дітей дошкільного віку за допомогою
інноваційних методів навчання. Впровадження елементів STREAM-освіти
(підготовка руки дитини до письма та раннє читання.
4.
Розширити
знання,
уміння
та
навички
дітей з екологічного світосприйняття через організацію спостережень, пошуково-дослідницької, трудової діяльності в природі
Плануються та проводяться педагогічні ради:
1. «Завдання
педагогічного колективу ЗДО «Берізка» щодо підвищення якості освітнього процесу
у 2024-2025 н.р.» (настановча).
2.Ментальне здоров’я дітей під час війни»
3. «Інноваційні підходи
до розвитку мовлення дошкільнят»
4. «Краса природи
і ми»
5. «Навчальний рік
позаду: підсумки, проблеми та реалії» (підсумкова)

Семінари, семінари-практикуми:
- Методичні рекомендації по формуванню у дошкільників системи людських цінностей (за сферою « Люди» БКДО);
- Єдність спрямованості зусиль суспільного і родинного дошкільного виховання на формування етичної культури у дітей;
- Формування творчої спрямованості дитячої особистості та духовної культур.
Контроль та керівництво:
- Виявлення стану навчально-виховної роботи по краєзнавчому напрямку,виявлення знань про історію і культуру рідного краю;- Стан засвоєння дітьми норм та правил моральної поведінки за сферою «Культура» Базового Компоненту дошкільної освіти;
- Динаміка рівня моральної вихованості дітей старшого дошкільного віку;
- Стан роботи по ознайомленню дітей дошкільного віку з працею та професіями дорослих.
Родинне та суспільне виховання:
- Проектування спільної діяльності педагогів та батьків по формуванню у дошкільнят системи людських цінностей;- Формування екологічного мислення у дітей на природі;
- Етика спілкування в сім’ї та суспільстві;
- Єдність батьків і вихователів по формуванню духовного світогляду.
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА МАЙСТЕР КЛАСУ НА ТЕМУ "ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПРОФЕСІЯМИ ДОРОСЛИХ".
МЕТА РОБОТИ МАЙСТЕР КЛАСУ:
розширення та уточнення знань педагогів з форм і методів роботи, заходів по ранній профорієнтації дошкільників, пошук педагогічних ідей по пробудженню допитливості дітей, інтересу до діяльності дорослих. Побудова моделі сучасного заняття по ознайомленню дітей з працею дорослих.
ДЕВІЗ РОБОТИ МАЙСТЕР КЛАСУ:
"Не говори - не вмію, говори - навчусь!"ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ МАЙСТЕР КЛАСУ:
1. Знайомство та презентація технології.2. Ігрове моделювання ситуацій.
3. Ділова гра "Моделювання".
4. Рефлексія.
ХІД РОБОТИ:
Дослідження сучасних підходів до ознайомлення дітей дошкільного віку з професіями дорослих зумовлені потребою визначення сучасного стану зазначеного питання та пошуку напрямків подальшої роботи. Перелічимо нормативні документи, які визначають підходи до організації такої роботи у ДНЗ. Це Закон України "Про дошкільну освіту", Базовий компонент дошкільної освіти, Базова програма і Коментар до неї, Концепція ранньої професійної орієнтації дошкільників. Для досягнення позитивних результатів в ознайомленні дітей з професіями дошкільний заклад має плідно співпрацювати з батьками, школою, організаціями. Під час створення умов для проведення роботи з ознайомлення дітей з працею дорослих відокремимо такі складові:- методичний супровід;
- добір художньої та методичної літератури, складання тематичного каталогу;
- виготовлення дидактичних ігор, альбомів та опорних схем, складання конспектів навчально-виховних заходів;
- узагальнення передового педагогічного досвіду, систематизація демонстраційних матеріалів, добір діафільмів, пісень;
- оформлення розвивального середовища: тематичних осередків, наочності для батьків, куточків сюжетно-рольових ігор;
- психологічний супровід: консультації психолога для батьків, проведення індивідуальної роботи з дітьми;
- батьківські збори, конференції, лекторії, залучення батьків до навчально-виховного процесу;
- проведення спільних заходів ДНЗ і школи.
Ознайомлення дітей з працею дорослих, зі світом професій дає дітям конкретні знання, сприяє вихованню поваги до праці, викликає інтерес. Але не варто забувати, що нікому не вдавалося виростити працелюбну людину за допомогою лише бесід про важливість праці і спостережень за працею дорослих. Тільки працюючи дитина оволодіває навичками і уміннями, дістає насолоду від зробленого власноруч.
Шановні колеги! Уявіть себе в ролі дітей дошкільного віку. Учасники розміщуються на стільцях, поставлених по колу.
Вправа "Знайомство". учасники називають по черзі своє ім'я і одним слово характеризують себе. "Я-Ольга. Я-цілеспрямована". Ведучий стоїть у центрі кола. Завдання вправи: створити емоційний настрій, приєднати всіх учасників до загального процесу.
Професії людей, які утворюють предмети (гончар, столяр, каменяр, будівельник, хлібороб, мебляр...).
Професії людей, які обслуговують населення (вчитель, вихователь, лікар, швачка, перукар, касир...).
Професії людей, які надають нам задоволення, допомагають відпочивати (артист, художник, письменник, поет, співак, музикант...).
Ми сьогодні з Вами будемо випускати газету. Я буду редактором, а Ви? (фотограф, журналіст, художник, рекламний агент...).
Знайдіть емблему відповідної професії і прикріпіть до свого одягу. Давайте дамо назву нашій газеті "Приорільські професіонали". Де ми можемо з Вами добути інформацію? (взяти інтерв'ю, спостерігати, записати на відео, зняти на фото). Знайте, для роботи нам потрібні: блокнот, ручка, фото- відеокамера, диктофон. У газету ми розміщуємо матеріал, який стосується схильностей та здібностей дітей щодо різних професій.
Самостійна спільна робота команд по оформленню газети. Презентація газет командами.
Розробка власної моделі знайомства дітей з певною професією. Демонстрація вихователями фрагментів занять з учасниками.
Рефлексія "Емоційний лист". Напишіть, будь ласка, кілька слів про враження від роботи з ілюстрацією Вашого емоційного настрою. Дякуємо за співпрацю!
ВИСНОВОК.
Цілеспрямовані спостереження, екскурсії за межі групи і ДнЗ з метою знайомства дітей з працею дорослих сприяють накопиченню яскравих емоційних вражень у дітей. У ході екскурсії в ател'є, в магазин, у бібліотеку, в банку, діти виявляють активність у діалозі, зацікавленість до професій. Під час бесіди з перукарем, інспектором ДАІ діти звернули увагу на їх форму, міркували, чому вона має бути саме такою. Дорослі залучали дітей до сумісного трудового процесу, надаючи їм посильні доручення. Коли діти мають можливість самі активно діяти, вони отримують більш точні і повні уявлення про працю дорослих, починаючи її копіювати.
РЕКОМЕНДАЦІЇ.
Ознайомлення дітей з різними професіями доречно проводити під час різних режимних моментів, під час окремих занять, бесід, екскурсій, спостережень. Застосування таких прийомів забезпечить розвивальну спрямованість освітнього процесу та допоможе будувати його за новими вимогами. Матеріал щодо ознайомлення дошкільників із професіями вихователь може використовувати під час перспективного і календарного планування, враховуючи індивідуалізацію і диференціацію навчально-виховного процесу, принцип між дисциплінарності у здійсненні взаємозв'язку між різними сферами життєдіяльності.
СТВОРЕННЯ СПРИЯТЛИВИХ УМОВ ДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ ОСОБИСТІСНОГО СТАТУСУ ПЕДАГОГА І ВИХОВАНЦЯ В УМОВАХ ОСОБИСТІСНО - ОРІЄНТОВАНОЇ ОСВІТИ.
Головна мета національної дошкільної освіти – створити сприятливі умови для особистісного зростання і творчої самореалізації кожної дитини, формування її життєвої компетентності, розвитку в неї ціннісного ставлення до світу ПРИРОДИ, КУЛЬТУРИ, ЛЮДЕЙ, САМОЇ СЕБЕ.
ПРИОРІТЕТАМИ державної політики в розвитку дошкільної освіти є:
· Формування гуманістичних цінностей;
· Орієнтація на формування життєвої компетентності дитини;
· Забезпечення фізичного, психологічного та морального здоров’я;
· Приорітет інтересів дитини перед усіма іншими;
· Формування свідомого, відповідального ставлення до життя; творча самореалізація педагогів….
Модернізація змісту дошкільної освіти – важливий чинник розвитку системи національної освіти загалом, реалізує її нові цінності, забезпечує гуманістичну спрямованість, створює передумови для розкриття творчих можливостей педагогів, надання процесу оновлення комплексного поступального і системного характеру.
Проголошення особистісно-орієнтованої моделі дошкільної освіти приорітетною ще не означає готовності педагога жити і працювати за нею.
Важливо, щоб педагоги підійшли до нових умов не зі старими звичками, вміли вийти з консервативної колії, бо як неможливо відкрити старим ключем сучасний замок, так педагогові зі старими звичками неможливо відчинити двері у прийдешнє.
Головне, пам’ятати: розвиток особистості в дошкільному віці передбачає реалізацію потреби дитини в активності – не стільки в наслідувальній, виконавській, скільки в ініціативній, творчій, доступній, проте недооцінені дорослими.
На жаль, дошкільна освіта і досі лишається ареною суперництва двох моделей освіти – особисто-орієнтованої і навчально-дисциплінарної.
У навчально-дисциплінарній моделі освіти центральною фігурою, розпорядником життя дитини виступає педагог, основним життєвим контекстом – навчальна діяльність (заняття), а основними досягненнями – знання, уміння, навички.
Центральною фігурою особистісно-орієнтованої моделі освіти, і в міру вікових можливостей. Розпорядником життя є дитина, як його активний суб’єкт; життєвим контекстом – особистісне буття, а основними досягненнями – життєва компетентність, зачатки позиції «Я – у – Світі», як системи ціннісних ставлень до природи, предметів, людей та самої себе.
Ми з вами працюємо за особистісно орієнтованою моделлю. Я називатиму основні характеристики навчально-дисциплінарної моделі, а ви будете називати особистісно-орієнтованої.
Основні
характеристики
|
Навчально-дисциплінарна
|
Особистісно-орієнтована
|
Мета
|
Озброєння знаннями,уміннями, навичками
з різних предметів,забезпечення функціональної придатності, здатності жити у певних умовах.
|
Гармонійний та різнобічний розвиток особистості,формування цілісної картини світу,життєвої компетентності.базису особистісної культури.
|
Центральна фігура
|
Педагог. Контролюючі інстанції.
|
Дитина.
|
Освітні пріорітети
|
Навчання.Цілеспрямоване виховання, запобігання і корекція.
|
Розвиток, саморозвиток, виховання як залучення до культури.
|
Функції дорослого
|
Постачальник знань, проголошувач істини, контролер, експерт.
|
Партнер,носій інформації, авторитетна довірена особа, «психотерапевт».
|
Базові якості
|
Слухняність, виконавська дисципліна, старанність, обізнаність, навченість.
|
Самостійність, відповідальність людяність, допитливість,
сприйнятливість, креативність,
самолюбність, працьовитість.
|
Позиція дитини
|
Об’єкт навчально-виховних впливів. Виконавець вимог і розпоряджень.
|
Суб’єкт життєдіяльності, носій сутнісних життєвих сил.
|
Що оцінюється
|
Навчальні досягнення (якість та обсяг ЗУНів), кінцеві продукти праці, їх відповідність заданим зразкам.
|
Зусилля вкладені дитиною у досягнення у порівнянні з якісно-кількісними показниками результату творчості.
|