Сторінка практичного психолога

 




            ПРАКТИЧНИЙ ПСИХОЛОГ ЦАРИЧАНСЬКОГО ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ                                         "БЕРІЗКА"ЦАРИЧАНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ  

                                           ФРОЛОВА ЗОЯ БОРИСІВНА

Психологічний тренінг з професійного вигорання 


06 листопада 2024 р. практичним психологом Фроловою З.Б. був проведений тренінг на тему: “ Професійне  вигорання педагогічних працівників підчас воєнного стану. Психологічна підтримка та розвиток особистісних ресурсів”. З метою актуалізувати знання педагогічних працівників з питань професійного  та емоційного вигорання, розвитку вмінь та навичок саморегуляції й розслаблення, активно формуючи свій позитивний емоційний стан, підвищуючи стресостійкість та життєстійкість.


Дитина відмовляється йти в садок: рекомендації психологів

Консультація для батьків

 

Найкращим віком для початку відвідування дошкільного закладу є 2,5-3 роки. Раніше психіка дитини не готова впоратися зі стресом і з спілкуванням з чужими людьми. До трьох років зв’язок з матір’ю так сильна, що жоден вчитель, навіть самий уважний, замінити її не зможе. Але інколи обставини складаються так, що малюка доводиться віддавати в дошкільний заклад.

Для того, щоб полегшити адаптацію до ясел, частіше грайте з однолітками, вчіть контактувати з дітьми. Готуйте в домашніх умовах їжу, максимально наближену до дитсадкового меню. Вміння користуватися горщиком, тримати ложку, пити з чашки, надягати штани і сандалі суттєво полегшать життя вашій дитині.

Що варто робити, щоб полегшити адаптацію?

Поступово привчайте дитину до садка. Спочатку прийдіть познайомитися, подивіться групу шафка. Пограйте на майданчику. Кожен день дізнавайтеся, як він провів свій день. Поступово ви звикнете, і малюк буде розповідати все більше і детальніше. Що робив, що їв, з ким грав і т. п. Заохочуйте за хорошу поведінку, але не купуйте походи в сад. Інакше згодом це послужить приводом для шантажу. «Піду, якщо купиш щось».

Програйте ситуації, які виникають у групі. Запропонуйте, як можна реагувати на те чи інше дію. Так буде легше адаптуватися, і він буде знати, як вчинити в тій чи іншій ситуації. Дозвольте взяти з дому улюблену іграшку, нехай вона нагадує йому будинок. По вихідних не порушуйте дитсадківський режим. Вчіть ділитися, взаємодіяти з дітьми.

Якщо ви бачите, що тривожність підвищилася сильно, дитина здригається і погано спить по ночах, або все це ще супроводжується блювотою і проносом — потрібно терміново з’ясовувати причину такої реакції.

Чого робити не можна?

  • Не загрожуйте дитячим садком за погану поведінку. Тим більше не кажіть, що не заберете його.
  • Не залишайте дитину останнім у групі. Очікування, коли діти вже розійшлися по домівках, супроводжується сумними і негативними емоціями.
  • Не обманюйте, що йдете на хвилинку. Спокійно поясніть, як пройде день, озвучте основні етапи (сніданок, обід, сон). Запевніть у своїй любові і пообіцяйте забрати, наприклад, після вечері. Звичайно, обіцянку потрібно стримати. Підтримайте дитину під час розмови присядьте на його рівень.
  • Виявляйте терпіння, не лайте за сльози і відмова від їжі.
  • Не обговорюйте, особливо в негативному ключі, зневажливо вихователів і в цілому установа при дітях.
  • Не розтягуйте прощання, обійміть і впевнено йдіть. Не втечіть, поки дитина відволікся, він побачить, що вас немає і злякається

Стримуйтеся в момент розставання, плачете ви — плаче дитина. Виявляйте тільки позитивні емоції, жартуєте. Якщо дитина заспокоюється, як тільки ви йдете, можливо краще, якщо його буде відводити хтось інший, з ким він має не таку міцну емоційну зв’язок (тато, бабуся, брат або сестра). Ставтеся дбайливо, радійте виробам, аплікаціями принесеним малюнком. На відмову вставати вранці можна заманити його тим, що сьогодні буде цікаве заняття з вихователем. Всім мамам зроблять щось красиве, а мені нічого.

Частіше говоріть про те, що дитячий сад хороший, і як там багато цікавого. Красиві іграшки, уважний вихователь, захоплюючі казки. Будьте послідовні, не піддавайтеся на сльози і вмовляння, навіть якщо здається, що він не може звикнути. Він повинен знати, що це обов’язково. Виявляйте твердість, але без фанатизму.

Придумайте щось цікаве. Наприклад, по дорозі додому погодуйте голубів або надійти кульки в групі – всі будуть грати і радіти. Таким чином закріпляться позитивні емоції.

Заведіть одного. Зазвичай всі діти в групі з одного району. Познайомтеся з батьками, пограйте на майданчику у вихідний, запросіть у гості. Малюки подружаться, будуть нудьгувати і раді один одному.

Багато батьків забувають про те, що не можна залишати дитину один на один з проблемою адаптації, адже в ідеалі потрібно переживати цей процес разом, всіляко сприяючи його прискоренню. Так, існує кілька ефективних методів, які допоможуть уникнути різних труднощів і в значній мірі полегшити перебування малюка в садочку на перших порах. Серед них:

  1. Підготовка дитини. Якщо батьки люблять свою роботу, ніколи не відгукуючись про неї в негативному ключі, можна сказати малюкові, що його трудовою діяльністю стане щоденне відвідування садка. У зворотній ситуації варто описати сад, як одну велику ігрову кімнату, асоціюючи його з щоденним святом.
  2. Підтримка зв’язку з вихователем. Багато мам і тата грішать тим, що у разі виникнення найменших проблем, поспішають вступити в конфлікт з педагогами, тим самим посилюючи і без того несприятливу ситуацію та ставлення до власного чада.

Сюди ж можна віднести і поступове привчання малюка до режиму, дисципліні і спілкуванню з іншими дітьми, адже все це можна практикувати ще до початку ходьби в дошкільний заклад. Якщо ж у дитини спостерігаються певні проблеми, то завжди можна попрацювати з дитячим психологом, логопедом дефектологом або ж підібрати спеціалізований заклад.

Щоб процес адаптації пройшов швидко, потрібно виключити всі приводи для занепокоєння малюка при поході в дитячий садок:

У більшості випадків, адаптація до дитячого саду займає від 2 тижнів до місяця.

 

 

 

 























РІЧНИЙ ПЛАН

роботи практичного психолога

 

Фролової Зої Борисівни

Царичанського закладу дошкільної освіти

«Берізка» Царичанської селищної ради

на 2024 – 2025 навчальний рік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

Вступ

Психологічна служба в структурі освіти є складовою частиною державної системи охорони фізичного і психічного здоров’я дошкільнят України і діє з метою виявлення і створення оптимальних безпечних умов розвитку особистості.

 Основною метою діяльності дошкільної психологічної служби системи освіти є підвищення якості та забезпечення доступності послуг у сфері дошкільної практичної психології, спрямованих на збереження і укріплення здоров’я, підвищення адаптивних можливостей, створення  безпечних умов для повноцінного і гармонійного розвитку всіх учасників освітнього процесу, посилення розвивального і виховного компонентів системи дошкільної  освіти, захист психічного і соціального здоров’я дитини на всіх рівнях навчання.

Річний план роботи  складений на основі  нормативно-правових документів, державних (регіональних місцевих) програм, наказів, рішень комісій Міністерства освіти і науки України ( дод. 1), пріоритетних напрямів діяльності закладу дошкільної освіти на навчальний рік.

Саме цим пояснюється необхідність дії психологічної служби в закладі дошкільної освіти ,мета якої полягає у збільшенні ефективності освітнього процесу ,своєчасному виявленні труднощів, проблем та умов індивідуального розвитку особистості та корекції міжособистісних стосунків усіх учасників педагогічного процесу, профілактиці відхилень в індивідуальному розвитку та поведінці, максимальному виявленні творчих здібностей дошкільнят закладу та створенні безпечних умов для їх розвитку, формуванні здорового способу життя, подоланні  кризових стуацій, тривожності та нервового напруження.

У своїй діяльності практичний психолог керується Етичним кодексом психолога, Положенням про психологічну службу системи освіти України.

До складу психологічної служби крім психолога входять педагогічні працівники, які забезпечують психологічний супровід освітнього процесу в рамках своєї професійної компетенції, а також представники суміжних галузей  та медичний працівник.

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

І. Аналітична частина

ІІ. Цілепокладаюча частина

Пріоритетні завдання психологічної служби на 2024 –2025 навчальний рік.:

1.Продовжити впровадження Кодексу безпечного середовища закладу освіти.

2.Надавати першу психологічну допомогу всім учасникам освітнього процессу для забезпечення  ментального здоров'я.

3.Сприяти емоційно-фізичній підтримці дітей, особливо під час перебування в укритті.

4.Виявляти  та розвивати індивідуальні  особливості  дітей різних вікових категорій.

5.Підтримувати  дітей, які мають комунікативні, поведінкові і емоційно-особистісні проблеми  та недоліки в психологічному розвитку (особливо для групи з дітьми із затримкою психологічного розвитку з ООП), проводити корекційну роботу в закладі дошкільної освіти  “Берізка “ із застосуванням корекційно-розвиткових програм  комплексного характеру.     6.Покращити  міжособистісної взаємодії дітей у своїх  соціальних групах.

          7.Зменшити  прояви  непорозуміння в контексті взаємозв’язку «батьки-діти».

           8.Здійснювати психолого-педагогічний супровід та підтримку дітей з родин ВПО, військовослужбовців ,захисників України.

                  9.Формувати психологічну культуру  у дітей, педагогів та батьків.

          10.Створювати  комфортного соціально-психологічного клімату в педагогічному колективі та запобігання  професійному вигоранню . Залучати до активної участі в роботі клубу  Шлях до себе” для підтримки ментального здоров’я.

11.Надавати фахову допомогу педагогам у оволодінні  практичними навичками  щодо надання здобувачам освіти допомоги  в умовах війни, подолання тривожності , вмінню  переключити увагу дітей на позитивні явища , відновленню емоційної стабільності в стресовій ситуації, розвитку психологічної стійкості учасників освітнього процесу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Змістова частина

 № з\п

Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу  закладу освіти. Види та форми роботи

Термін проведення

Цільова група/аудиторія

Відмітка про виконання

1.

Діагностика

 

 

 

1.1.

Створення умов для повноцінного психічного розвітку дітей:

-         відвідування вікових груп з метою спостереження за створенням умов для     психологічного комфорту дитини;

-         дослідження особливостей поведінки дітей, рівня взаємовідносин з однолітками;

-         спостереження за періодом адаптації дітей до умов ЗДО

-         Проведення діагностичних мінімумів в адаптаційний та передадаптаційний періоди в закладі  дошкільної освіти

Вересень

 

 

 

 

 

 

Діти 6 року життя

Діти 4 року життя, новоприбулі діти

 

1.2.

Проведення проективної методики «Неіснуюча тварина»

Вересень

Жовтень                Травень

Діти 6 року життя

 

1.3.

Діагностика емоційно-вольової сфери (визначення рівня тривожності імпульсивності, агресивності)

Жовтень

Діти 6 року життя

 

1.4.

Діагностика рівня емпатії у дітей дошкільного віку

Жовтень - Листопад

Діти 6 року життя

 

1.5.

Проведення проективної методики «Моя сім'я», “Я в дитячому садку”

Листопад

Діти 5 -6 року життя

 

1.6.

Вивчення індивідуальних особливостей дітей, їх здібностей до різних видів діяльності з метою виявлення обдарованих дітей

Здійснення профілактичного супроводу здобувачів освіти  “зони ризику”

Листопад - Грудень

Діти 5 – 6 року життя

 

1.7.

Діагностика міжособистісних взаємин у дітей старшого дошкільного віку

Січень

Діти 6 року життя

 

1.8.

Проведення занять, спрямованих на формування психологічної культри у дітей

Лютий – Березень

Діти 6 року життя

 

1.9.

Психопедагогічне вивчення готовності дітей до шкільного навчаня

Квітень - Травень

Діти 6 року життя

 

1.10.

Психологічне вивчення за запитом (індивідуальне, групове)

Проведення навчально-методичних заходів щодо підвищення  саморегуляційнох компетентності педагогічних  працівників

Проведення  виховних годин, розвивальних занять ,тренінгів для підвищення рівня психоемоційної саморегуляції та життєстійкості.Залучати до роботи у клубі  “Шлях до себе”

 

Протягом року

Діти, педагогічний колектив, батьки

 

2.

Профілактика  

 

 

 

2.1.

Проведення групової бесіди з  на тему «Перемагає той, хто пам’ятає»

Вересень

Діти  закладу

 

2.2.

Проведення групового заняття щодо профілактики стресових станів

Здійснення комплексу заходів щодо профілактики ризиків професійної діяльності

Проведення  моніторингу професійного благополуччя педагогічних працівників протягом навчального року з   урахуванням динаміки працездатності

Формування позитивного мікроклімату в педагогічному колективі

Виявлення ризиків освітнього середовища щодо порушення ментального  здоров'я(стану щастя та добробуту)здобувачів освіти

Проведення  навчально-методичних заходів щодо підвищення професійної компетентності педагогічних працівників з питань психологічної  допомоги та психологічної підтримки здобувачів освіти за Інтегрованою моделлю(Профілактика.Корекція Реабілітація)

Надання психологічної підтримки педпрацівникам в скадних ситуаціях  професійної діяльності (педконфлікт,професійний стресс, синдром емоційного вигорання, сидром хронічної втоми,професійна криза)

Забезпечення роботи кабінета психологічного розвантаження  для здобувачів освіти та педпрацівників

 

Протягом року

Педагогічний колектив

 

3.

Корекція

 

 

 

3.1.

Проведення індивідуальних та групових занять з дітьми:

  • що потребують регуляції

поведінки: гіперактивні, імпульсивні, тривожні, агресивні;

  • що потребують спеціальних

психологічних засобів та профілактики нервових перевантажень: корекція  та поліпшення стану дитини (зняття напруження, підвищення емоційного тонусу, вивільнення пригнічених емоцій – гніву, страху, образи);

 

Протягом

року

 

Діти

 

3.2.

Групова корекційно-розвивальна робота з дітьми  (заняття «Мій настрій сьогодні», «Кольорові кульки щастя», «Я щасливий  в дитячому садочку», « Моя  найкраща сім’я»)

Грудень,

Січень,

Лютий,

Березень

Діти 6 року життя

 

3.3.

Робота над всебічним розвитком дітей в літній період (спостереження,

проведення розвивальних ігор, казкотерапія, кольротерапія)

Червень

Липень

Серпень

Діти 4-6 року життя

 

 

3.4.

Надання психологічної допомоги  та психосоціальної підтримки здобувачам освіти та їх батькам, які опинились у складній життєвій ситуації

Надання  психологічної допомоги та психосоціальної підтримки здобувачам освіти з особливими освітніми потребами

Проведення індивідуальних  корекційно-розвиткових  занять з дітьми з особливими освітніми потребами

Протягом

року

Діти з особливими освітніми

потребами та діти ВПО

 

3.5.

Корекційна або розвиткові робота за запитом

Протягом

року

Батьки

 

4.

Навчальна діяльність 

 

 

 

4.1.

Година психолога (згідно графіка занять)проведення профілактичних заходів

(Додаток 2)

Один раз на      тиждень одна  вікова група

Учасники ЗДО

 

4.2.

Поширення інформаційно-методичної продукції(буклети,стенди,

пам'ятки,

відео,презентації)

за Трирівневою моделлю

Протягом освітньої діяльності

Діти

 

5.

Консультування

 

 

 

5.1.

Консультація батьків

За запитом

Батьки

 

5.2.

Консультації батьків щодо психолого – педагогічного вивчення готовності дітей віку до шкільного навчання.

Дитина відмовляється іти в дитячий садок :поради психолога

Травень

Батьки

 

5.3.

Консультації вихователів,організація роботи інтервізії(колективно) і супервізії(індивідуально)

Застосування технік само менеджменту

За запитом

Педагогічний колектив

 

5.4.

Організація  профілактично-просвітнецької роботи  за Трерівневою моделлю (Середовище.Група.Особистість)

Групова консультація вихователів на теми: «Скоро до школи.Типові відхилення у поведінці дитини – дошкільника  та її корекція», «Криза 6 років», «Виникнення тривожності  у дітей та профілактика страхів»,

 « Як пережити війну. Психологічна самодопомога.

Фактори дитинства ,що впливають на успішність в дорослому житті »

Жовтень,

Січень,

Травень

Педагогічний колектив

 

6.

Просвіта

 

 

 

6.1.

Виступ на батьківських зборах на теми: «Психологічний  супровід дітей 3 роки», «Допомога дитині яка переживає горе», «Доброта проти жорстокості»

Жовтень

Січень

Березень

 

Батьки

 

6.2.

Участь в педагогічних нарадах

Протягом року

Педагогічний колектив

 

7.

Інше (організаційно-методична функція, зв’язки з громадськістю)

 

 

 

7.1.

Складання річного плану роботи

1 раз на рік

Практичний психолог

 

7.2.

Складання щомісячного плану роботи

до 30 числа щомісяця

Практичний психолог

 

7.3.

Підбір психодіагностичного інструментарію, тестових бланків, обробка результатів

За потребою

Практичний психолог

 

7.4.

Підготовка до виступів на батьківських зборах, психолого-педагогічних семінарах-практикумах, лекціях

За запитом

Практичний психолог

 

7.5.

Розробка рекомендацій для батьків та вихователів  щодо:

-         адаптації дитини до дитячого садка;

-         збереження та зміцнення психологічного здоров’я дітей дошкільного віку;

-         формування готовності дитини до навчання в школі;

-         психолого-педагогічного вивчення дітей 6-річного віку до шкільного навчання.

За  запитом

Практичний психолог

 

7.6.

Складання  звітів

Квітень-травень

Практичний психолог

 

7.7.

Участь у районних семінарах

 

Практичний психолог

 

7.8.

Ведення робочої документації

Кожен день

Практичний психолог

 

7.9.

Оновлення матеріалів в батьківських  груп

За наявністю

нових актуальних матеріалів

Практичний психолог

 

7.10.

Консультації

За потребою

Практичний психолог

 

7.11.

Відвідування дітей вдома, бесіди з батьками

За запитом

Батьки, діти

 

7.12.

Робота з сім’ями, які опинилися у складних життєвих обставинах

За запитом

 

Батьки, діти

 

7.13.

Психолого-педагогічний супровід сімей, дітей учасників бойових дій, ВПО,хто виїхав за кордон

За запитом

Батьки, діти

 

 

 

Додаток 1

 

Нормативно-правові документи, державні (регіональні, місцеві) програми, накази, рішеня комісій Міністерства освіти і науки України, якими у своїй роботі керується практичний психолог:

 

Ø  Законом України про освіту № 1060-х11, ст. 21 від 23.05.91 р.;

Ø  Законом України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 р. № 2628-ІП;

Ø  Конституцією України;

Ø  Постановою КМУ «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення Дітей сиріт Які залишились без піклування батьків» від 05.04.94 ;

    Наказом МОН України від 07.06.2001 р. № 439 «Про внесення змін до Положення про психологічну службу системи освіти України»;

Ø  Наказом МОН від 22.05.2018  № 509 «Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України»;

Ø  Наказом МОН України від 20.04.2001 р. № 330 «Про затвердження Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів Про затвердження положення про експертизу психологічного і соціального інструментарію, що застосовується в навчальних закладах Міністерства освіти і науки України»;

Ø  Наказом МОН України № 844 від 25.12.2016 «Про вжиття додаткових заходів щодо профілактики та запобігання жорстокому поводженню з дітьми»;

Ø  Листом МОН України № 1/9-488від 04.07.2012 «Щодо організації  та проведення годин психолога у загальноосвітніх навчальних закладах »;

 

Ø  Листом МОН від 08.08.202421/08-1233 “Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2024-2025 н.р.”

Ø  Наказом МОН України № 477 від 24.07.2019 «Про внесення змін до положення про психологічну службу системи освіти України”

Ø  Лист МОН  від 05.09. 2018№1/9-529  Про   документацію працівників психологічної служби у системі освіти Украіни»;

Ø  Етичним кодексом практичного психолога;

Ø  Лист ІМЗО від 29.03.2023  №21/08-479 Про  Всеукраїнську програму ментального здоров’я  Ти як?

Ø  Декларацією прав людини;

Ø  Конвенцією про права дитини;

 

 

 

 

Циклограма  діяльності  практичногопсихолога Фролової З.Б.

Царичанський  ЗДО  «Берізка» Царичанської  селищної ради

 

 

Дні тижня                                                         Зміст роботи

 

                                                                               

Понеділок                 1.Психодіагностична робота з дітьми  в  ЗДО  “Вишенька”                                            

                                 2 Розвивальна діяльність з дітьми закладу .          

                                       3.  Проведення корек-но -  розв-х  занять з дітьми з ООП.

                                  4.Робота з педколективом .Підвищення рівня  психологічної                                       

                                культури міжособистісних взаємин.

 

 

Вівторок         

 1.Індивідуальна, консультативна та корекційно-розвиткова  робота з дітьми з ООП  в ЗДО  Берізка”.

                                  2.Робота по запитам батьків  закладу .

                                  3.Психологічна просвіта пед коллективу.

                                   4. Робота з документацією,підготовка до проведення занять.

 

 

Середа                  

1. Психодіагностична діяльність з дітьми в ЗДО “Берізка”

2. Розвивальна діяльність з дітьми  ЗДО.

3. Проведення  кор-х та роз-х занять з дітьми з ООП закладу.

                                  4.Психологічна просвіта педагогічного колективу.

 

 

Четвер                   

                                       1.Інд. кор-но - роз-ва робота з діт-и з ООП ЗДО “Вишенька”.

2.Робота по запитам батьків закладу.

3.Обробка даних  психодіагностичного обстеження.

                                 4.Робота з документацією,підготовка до проведення занять

 

П’ятниця          

1.Розвивальна діяльність з дітьми в ЗДО.

2.Консультативна  робота по запитам батьків.

 3..Оформлення документації. Самоосвітня діяльність.

4. Обмін досвідом з іншими працівниками психологічної служби.                    

 

 

Додаток 2                       

                                       Година  психолога

 

   Царичанського ЗДО  «Берізка»     Царичанської селищної ради

 

Мета- розширювати знання про різноманітні емоційні стани людей, формувати навички  групової взаємодії, сприяти розвитку емоційної сенситивності та зниженню емоційної напруги. Розвивати пізнавальні процеси : мислення, уяви, пам'яті, уваги , зв'зного мовлення. Виховувати  бажання до співпраці з дорослим.

 

 

група

вересень

Жовтень

Листопад

Грудень

Січень

Лютий

Березень

Квітень

Травень

Ранній вік

Велика обіймашка

 

Сонячний зайчик

 

 

Слухай сигнал до подорожі

 

Я знаю свою добринку

 

Смішні кульки

Чарівний мішечок

Настрій в кишені

Усвіті казкових героїв

Сонечко в долоньках

Молодший вік

Доброго ранку мій настрій.

 

Дружній потяг

 

 

Чарівне слово

 

Країна почуттів

Усмішка в колі

Відгадай чий голос

Моя любима матуся

Виявляємо турботу

Ми разом- ми дружні малята

Середній вік

Дружба починається з посмішки

 

Практикуємо вдячність

Турбуюсь про своє здоров'я

 

 

Добре –погано

 

Найголовніша людина

Моє безпечне місце

Я вмію розрізняти свій настрій

Піраміда любові

Як вчинками підтримати родину

Старший вік

  Щастя  очима дітей Мій дитсадок

 

 Що я зараз відчуваю-

Малюємо музику почуттів

 

Знайди пару для справжньої дружби

Люди навколо мене

Мої суперсили спокою

 

Життя –найбільший скарб

 

Бажання до золотої рибки

 

 

У садочку друзів маю, з ними завжди разом граю

 

 Веселка їжі

 

Спорт як запорука здров'я

Я дбаю про себе

 

      

 








РІЧНИЙ ПЛАН

роботи практичного психолога

 

Фролової Зої Борисівни

Царичанського закладу дошкільної освіти

«Берізка»

_                                        Царичанської селищної ради

на 2023 – 2024 навчальний рік

 

 

Вступ

Психологічна служба в структурі освіти є складовою частиною державної системи охорони фізичного і психічного здоров’я дошкільнят України і діє з метою виявлення і створення оптимальних безпечних умов розвитку особистості.

 Основною метою діяльності дошкільної психологічної служби системи освіти є підвищення якості та забезпечення доступності послуг у сфері дошкільної практичної психології, спрямованих на збереження і укріплення здоров’я, підвищення адаптивних можливостей, створення  безпечних умов для повноцінного і гармонійного розвитку всіх учасників освітнього процесу, посилення розвивального і виховного компонентів системи дошкільної  освіти, захист психічного і соціального здоров’я дитини на всіх рівнях навчання.

Річний план роботи  складений на основі  нормативно-правових документів, державних (регіональних місцевих) програм, наказів, рішень комісій Міністерства освіти і науки України ( дод. 1), пріоритетних напрямів діяльності закладу дошкільної освіти на навчальний рік. При складанні плану враховано  ,що колектив працює над обласним науково-методичним проектом «Модель  «4 К» у розвитку soft skyls  навичок як основи формування самоефективності особистості дошкільників майбутніх першокласників  в освітньому просторі НУШ» на III підсумковому етапі та можливостей і специфіку закладу в умовах воєнного стану.

Саме цим пояснюється необхідність дії психологічної служби в ЗДО,мета якої полягає у збільшенні ефективності освітнього процесу ,своєчасному виявленні труднощів,проблем та умов індивідуального розвитку особистості та корекції міжособистісних стосунків усіх учасників педагогічного процесу,профілактиці відхилень в індивідуальному розвитку та поведінці, максимальному виявленні творчих здібностей дошкільнят закладу та створенні безпечних умов для їх розвитку,формуванні здорового способу життя, подоланні  кризових стуацій,тривожності та нервового напруження.

У своїй діяльності практичний психолог керується Етичним кодексом психолога, Положенням про психологічну службу системи освіти України.

До складу психологічної служби крім психолога входять педагогічні працівники, які забезпечують психологічний супровід освітнього процесу в рамках своєї професійної компетенції, а також представники суміжних галузей  та медичний працівник.

 

І. Аналітична частина

ІІ. Цілепокладаюча частина

Пріоритетні завдання психологічної служби на 2023 –2024 навчальний рік.:

 

1)    Виявлення та розвиток індивідуальних особливостей дітей різних вікових категорій.

2)    З дітьми, які мають комунікативні, поведінкові і емоційно-особистісні проблеми  та недоліки в психологічному розвитку (особливо для групи з дітьми із затримкою психологічного розвитку), провести корекційну роботу  із застосуванням корекційно-розвиткових програм як комплексного, так і спеціального характеру.

3)    Покращення міжособистісної взаємодії дітей у своїх групах.Впровадження Трирівневої моделі профілактичної роботи “ Середовище. Група .Особистість.

4)    Зменшення проявів непорозуміння в контексті взаємозв’язку «батьки-діти». Впроваджувати Інтегровану модель психологічної  допомоги та психосоціальної підтримки учасників освітнього процесу “Профілактика .Корекція .Реабілітація.”

5)    Формування психологічної культури у дітей, педагогів та батьків.

6)    Створення комфортного соціально-психологічного клімату в педагогічному колективі та втілення Програми ментального здоров’я  Розбудова системи психологічної допомоги та психосоціальної підтримки в освітній галузі Дніпропропетровщини

7)    Оволодіти   навичками подолання тривожності ,вміти переключити увагу дітей на позитивні явища.

 

 

 

ІІІ. Змістова частина

 № з\п

Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу  закладу освіти. Види та форми роботи

Термін проведення

Цільова група/аудиторія

Відмітка про виконання

1.

Діагностика

 

 

 

1.1.

Створення умов для повноцінного психічного розвітку дітей:

-         відвідування вікових груп з метою спостереження за створенням умов для     психологічного комфорту дитини;

-         дослідження особливостей поведінки дітей, рівня взаємовідносин з однолітками;

-         спостереження за періодом адаптації дітей до умов ЗДО

-         Проведення діагностичних мінімумів в адаптаційний та передадаптаційний періоди в закладі  дошкільної освіти

Вересень

 

 

 

 

 

 

Діти 6 року життя

Діти 4 року життя, новоприбулі діти

 

1.2.

Проведення проективної методики «Неіснуюча тварина»

Вересень

Жовтень                Травень

Діти 6 року життя

 

1.3.

Діагностика емоційно-вольової сфери (визначення рівня тривожності імпульсивності, агресивності)

Жовтень

Діти 6 року життя

 

1.4.

Діагностика рівня емпатії у дітей дошкільного віку

Жовтень - Листопад

Діти 6 року життя

 

1.5.

Проведення проективної методики «Намалюй свою сім'ю»

Листопад

Діти 5 року життя

 

1.6.

Вивчення індивідуальних особливостей дітей, їх здібностей до різних видів діяльності з метою виявлення обдарованих дітей

Здійснення профілактичного супроводу здобувачів освіти  “зони ризику”

Листопад - Грудень

Діти 5 – 6 року життя

 

1.7.

Діагностика міжособистісних взаємин у дітей старшого дошкільного віку

Січень

Діти 6 року життя

 

1.8.

Проведення занять, спрямованих на формування психологічної культри у дітей

Лютий – Березень

Діти 6 року життя

 

1.9.

Психопедагогічне вивчення готовності дітей до шкільного навчаня

Квітень - Травень

Діти 6 року життя

 

1.10.

Психологічне вивчення за запитом (індивідуальне, групове)

Проведення навчально-методичних заходів щодо підвищення  саморегуляційнох компетентності педагогічних  працівників

Проведення  виховних годин, розвивальних занять ,тренінгів для підвищення рівня психоемоційної саморегуляції та життєстійкості

 

Протягом року

Діти, педагогічний колектив, батьки

 

2.

Профілактика  

 

 

 

2.1.

Проведення групової бесіди з елементами гри на тему «Краплинка, яка завжди радіє»

Жовтень

Діти 5 – 6 року

 

2.2.

Проведення групового заняття щодо профілактики стресових станів

Здійснення комплексу заходів щодо профілактики ризиків професійної діяльності

Проведення  моніторингу професійного благополуччя педагогічних працівників протягом навчального року з   урахуванням динаміки працездатності

Формування позитивного мікроклімату в педагогічному колективі

Виявлення ризиків освітнього середовища щодо порушення ментального  здоров'я(стану щастя та добробуту)здобувачів освіти

Проведення  навчально-методичних заходів щодо підвищення професійної компетентності педагогічних працівників з питань психологічної  допомоги та психологічної підтримки здобувачів освіти за Інтегрованою моделлю(Профілактика.Корекція Реабілітація)

Надання психологічної підтримки педпрацівникам в скадних ситуаціях  професійної діяльності (педконфлікт,професійний стресс, синдром емоційного вигорання, сидром хронічної втоми,професійна криза)

Забезпечення роботи кабінета психологічного розвантаження  для здобувачів освіти та педпрацівників

 

Листопад

Педагогічний колектив

 

3.

Корекція

 

 

 

3.1.

Проведення індивідуальних та групових занять з дітьми:

·      що потребують регуляції

поведінки: гіперактивні, імпульсивні, тривожні, агресивні;

·      що потребують спеціальних

психологічних засобів та профілактики нервових перевантажень: корекція  та поліпшення стану дитини (зняття напруження, підвищення емоційного тонусу, вивільнення пригнічених емоцій – гніву, страху, образи);

 

Протягом

року

 

Діти

 

3.2.

Групова корекційно-розвиткова робота з дітьми  (заняття «Дружба», «Спілкування», «Я в садочку», «Сім’я»)

Грудень,

Січень,

Лютий,

Березень

Діти 6 року життя

 

3.3.

Робота над всебічним розвитком дітей в літній період (спостереження,

проведення розвивальних ігор, казкотерапія, кольротерапія)

Червень

Липень

Серпень

Діти 4-6 року життя

 

 

3.4.

Надання психологічної допомоги  та психосоціальної підтримки здобувачам освіти та їх батькам, які опинились у складній життєвій ситуації

Надання  психологічної допомоги та психосоціальної підтримки здобувачам освіти з особливими освітніми потребами

Проведення індивідуальних  корекційно-розвиткових  занять з дітьми з особливими освітніми потребами

Протягом

року

Діти з особливими освітніми

потребами та діти ВПО

 

3.5.

Корекційна або розвиткові робота за запитом

Протягом

року

Батьки

 

4.

Навчальна діяльність 

 

 

 

4.1.

Година психолога (згідно графіка занять)

проведення профілактичних заходів

Один раз на місяць

Учасники ЗДО

 

4.2.

Поширення інформаційно-методичної продукції(буклети,стенди,

пам'ятки,

відео,презентації)

за Трирівневою моделлю

Один раз в місяць

Діти

 

5.

Консультування

 

 

 

5.1.

Консультація батьків

За запитом

Батьки

 

5.2.

Консультації батьків щодо психолого – педагогічного вивчення готовності дітей віку до шкільного навчання.

Травень

Батьки

 

5.3.

Консультації вихователів,організація роботи інтервізії(колективно) і супервізії(індивідуально)

Застосування технік само менеджменту

За запитом

Педагогічний колектив

 

5.4.

Організація  профілактично-просвітнецької роботи  за Трерівневою моделлю (Середовище.Група.Особистість)

Групова консультація вихователів на теми: «Типові відхилення у поведінці дитини – дошкільника  та її корекція», «Криза 6 років», «Виникнення тривожності у дітей та профілактика страхів», «Фактори дитинства ,що впливають на успішність в дорослому житті »

Жовтень,

Січень,

Травень

Педагогічний колектив

 

6.

Просвіта

 

 

 

6.1.

Виступ на батьківських зборах на теми: «Психологічний  супровід дітей 3 роки», «Допомога дитині яка переживає горе», «Доброта проти жорстокості»

Вересень

Січень

Березень

 

Батьки

 

6.2.

Участь в педагогічних нарадах

Протягом року

Педагогічний колектив

 

7.

Інше (організаційно-методична функція, зв’язки з громадськістю)

 

 

 

7.1.

Складання річного плану роботи

1 раз на рік

Практичний психолог

 

7.2.

Складання щомісячного плану роботи

до 30 числа щомісяця

Практичний психолог

 

7.3.

Підбір психодіагностичного інструментарію, тестових бланків, обробка результатів

За потребою

Практичний психолог

 

7.4.

Підготовка до виступів на батьківських зборах, психолого-педагогічних семінарах-практикумах, лекціях

За запитом

Практичний психолог

 

7.5.

Розробка рекомендацій для батьків та вихователів  щодо:

-         адаптації дитини до дитячого садка;

-         збереження та зміцнення психологічного здоров’я дітей дошкільного віку;

-         формування готовності дитини до навчання в школі;

-         психолого-педагогічного вивчення дітей 6-річного віку до шкільного навчання.

За  запитом

Практичний психолог

 

7.6.

Складання аналітичного та статистичного звітів

квітень

Практичний психолог

 

7.7.

Участь у районних семінарах

 

Практичний психолог

 

7.8.

Ведення робочої документації

Кожен день

Практичний психолог

 

7.9.

Оновлення матеріалів в батьківських куточка груп

За наявністю

нових актуальних матеріалів

Практичний психолог

 

7.10.

Консультації

За потребою

Практичний психолог

 

7.11.

Відвідування дітей вдома, бесіди з батьками

За запитом

Батьки, діти

 

7.12.

Робота з сім’ями, які опинилися у складних життєвих обставинах

За запитом

 

Батьки, діти

 

7.13.

Психолого-педагогічний супровід сімей, дітей учасників бойових дій, ВПО

За запитом

Батьки, діти

 

 

 

 

Додаток 1

 

Нормативно-правові документи, державні (регіональні, місцеві) програми, накази, рішеня комісій Міністерства освіти і науки України, якими у своїй роботі керується практичний психолог:

 

Ø Законом України про освіту № 1060-х11, ст. 21 від 23.05.91 р.;

Ø Законом України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 р. № 2628-ІП;

Ø Конституцією України;

Ø Постановою КМУ «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення Дітей сиріт Які залишились без піклування батьків» від 05.04.94 за 226;

Ø Наказом МОН України від 03.05.1999 р. №127 «Про затвердження Положення про психологічну службу системи освіти України»;

Ø Наказом МОН України від 07.06.2001 р. № 439 «Про внесення змін до Положення пропсихологічну службу системи освіти України»;

Ø Наказом МОН від 22.05.2018  № 509 «Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України»;

Ø Наказом МОН України від 20.04.2001 р. № 330 «Про затвердження Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів Про затвердження положення про експертизу психологічного і соціального інструментарію, що застосовується в навчальних закладах Міністерства освіти і науки України»;

Ø Наказом МОН України № 844 від 25.12.2006 «Про вжиття додаткових заходів щодо профілактики та запобігання жорстокому поводженню з дітьми»;

Ø Листом МОН України № 1/9-448 від 27.07.07 «Про проведення психологічних та соціологічних досліджень серед учасників навчально-виховного процесу»;

Ø Листом від 27.08.2000 за № 1/9-352 «Про планування діяльності, ведення документації і звітності усіх ланок психологічної служби системи України»

Ø Листом МОН від 07.08.2018 № 1/9-487 “Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2018-2019 н.р.”

Ø Наказом МОН України № 616 від 02.07.2009 «Про внесення змін до положення пропсихологічну службу системи освіти України»;

Ø Етичним кодексом практичного психолога;

Ø Декларацією прав людини;

Ø Конвенцією про права дитини;

 

 

 

Циклограма  діяльності психолога Фролової З.Б.

Царичанський  ЗДО  «Берізка» Царичанської  селищної ради

 

 

 

Дні тижня                                                Зміст роботи

 

                                                                                

 

 

Понеділок                 1.Психодіагностична робота з дітьми  в    ЗДО  “Вишенька”                                            

                                 2 Розвивальна діяльність з дітьми ЗДО .          

                                 3. Підготовка до проведення корек-них та розв-х  занять.

                                  4.Робота з педколективом .Підвищення рівня  психологічної                                       

                                культури міжособистісних взаємин.

 

 

Вівторок         

 1.Індивідуальна, консультативна та корекційно-розвиткова  робота з дітьми з ООП в ІРЦ.

                                  2.Робота по запитам батьків інклюзивного центра.

                                   3. Робота з документацією,підготовка до проведення занять.

 

 

Середа                  

1. Психодіагностична діяльність з дітьми в ЗДО “Берізка”

2. Розвивальна діяльність з дітьми  ЗДО

3.Підготовка до проведення  кор-х та роз-х занять

                                4.Психологічна просвіта педагогічного колективу.

 

 

Четвер                   

                                 1.Інд-на, к-вна та кор-но-роз-на робота з дітьми з ООП в ІРЦ.

2.Робота по запитам батьків інклюзивного центра.

3.Обробка даних  психодіагностичногообстеження

П’ятниця                 

1.Розвивальна діяльність з дітьми в ЗДО.

2.Консультативна  робота по запитам батьків.

  3.Оформлення докунтації. Самоосвітня діяльність.

4. Обмін досвідом з іншими працівниками психологічної служби.                                

 

Графік роботи психолога Фролової  Зої  Борисівни  дітьми з ООП

 

 

 

 

 

Вівторок            1.Калініченко Сергій                 8-00 - 8-30

                            2.Молчанова Олена                8 - 30 – 9- 00   

                            3.Табацька Софія                    9- 00- 9 -  30                                   

                            4.Кобилянський К.                  9-30-10-00 ( КРЗ)

                            5.Мехдієв Емір                       10-00-10-30

                            

                            

 

 

 

                       

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Науково - методичний проект   Царичанського ЗДО  «Берізка»     Царичанської селищної ради

 

 

Компетентнісний підхід використання освітніх комплексних і парціальних программ розвитку дошкільників для формування гнучких навичок як основи формування сомоефективної особистості для успішної освіти  в НУШ.

 

Науковий  проект  психолога

 

Формування сприятливих факторів дитинства,що впливають на успвшність розвитку самоефективної особистості в  в освітньому просторі НУШ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Національні       Державні      програми

 

1.Державна цільова программа «Стратегії національно- патріотичного вихованнямолоді до 2026 року»

Розвивальне заняття «Сильні люди вільної країни»

2.»Концепція Загальнодержавної цільової  соціальної програми протидіїВІЛ-інфекції/Сніду до 2025р.

Тренінг для вихователів «ВІЛ та наркоманія – захисти себе сам»

3.Державна соціальна пронрама протидії торгівлі дітьми до 2025 р.

Круглий стіл з батьками «Профілактика комп'ютерних ігор з насильством»

4.Концепція Державної   цільової програми «Обдарована молодь України»

Розвивальне заняття «Уроки доброти»

5.Про затвердження плану заходів щодо інтеграції біженців та осіб, які потребують додоткового захисту

Міні лекція «Сімейне наильство-загальна проблема»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Регіональні програми

 

1.Регіональна цільова  программа «Молодь Дніпропетровщини»2022-2026

Розвивальне заняття «Дитячі мрії про рідну Україну»

2.Регіональна соціальна программа  запобігання та протидія  домашньому насильству та насильству за ознакою статі в Дніпропетровській  області до 2025 року

Міні-лекція «Гендерне виховання змалку»

3.Регіональна программа”Освіта Дніпропетровщини”до 2024року

Розвиткове заняття «Люби і

цінуй природу Приорілля»

4.Обласна программа «Здоров'я населення Дніпропетровщини» до 2024 року

Розвивальне заняття «Вітаміни корисні для здоров’я”

5.Програма розвитку «Українського козацтва в Дніпропетровській області» до 2025 року

Розвиткове заняття Ми маленькі козачата,Моя сім’я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Затверджую

Директор Царичанського

закладу дошкільної освіти

“ Берізка” Царичанської

селищної ради

                      Крістіна Манза

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 
 

 


ПОРАДИ БАТЬКАМ 

Батьки – приклад для дітей

1. Ведіть здоровий спосіб життя.

2. Займайтесь фізичною культурою, виконуйте вранці вправи ранкової гімнастики. Виробляйте сталу звичку та потребу в цьому.

3. Практикуйте вдома певну систему оздоровлення всіх членів родини, в тому числі й дитини.

4. Налагодіть у сім΄ї активно-динамічний відпочинок.

5. Організовуйте сімейні прогулянки на природу, щоб змалечку привити дітям бережливе ставлення до навколишнього середовища.

6. Пам΄ятайте, що здоровий спосіб життя – це правильно організована діяльність, сприятливі умови побуту, активний відпочинок і здоровий мікроклімат у родині.

7 . Формуйте у дітей світоглядно-оздоровчу поведінку на основі реалізації принципів: пізнай себе, створи себе і допоможи собі сам.

8. Застосовуйте вдома різні профілактично - корекційні вправи з олівцями, скакалками та іншими підручними предметами.

9. Привчайте дітей щоденно піклуватися про своє здоров΄я:

- виконувати різні фізичні вправи;

- правильно харчуватись;

- загартовуватись;

- спілкуватися з друзями;

- дотримуватися особистої гігієни;

- дотримуватися режиму дня;

- знаходити час для розваг на свіжому повітрі, дивитися цікаві телепередачі, користуватися бібліотекою.

Як допомогти дитині пережити період адаптації?

  1. В перші дні перебування в дитячому садку залишайте дитину на 2-3 години, поступово збільшуючи час знаходження в дитсадку. Не запізнюйтесь, хоча б у перші дні забирайте дитину вчасно.Не поспішайте відразу забрати дитину додому. Побудьте з дитиною на ігровому майданчику, разом подивіться, як гуляють діти, чим займаються, як спілкуються один з одним та вихователем.
  2. Відводячи малюка до дитячого садка, дайте йому улюблену іграшку, сказавши при цьому: «Якщо ти захочеш, щоб я про тебе подумала, візьми і притисни її до себе. І я відразу про тебе подумаю». Ілюзія керування батьками дуже важлива для малюка. Вона знижує реакцію стресу на нову ситуацію. Нехай іграшка ходить із дитиною кожен день і знайомиться з іншими, розпитуйте, що з іграшкою сталося в дитячому садку. Хто з нею дружить, хто ображав, чи не було їй сумно. Таким чином ви багато дізнаєтеся про те, як ваша дитина звикає до садочка.
  3. Пограйтесь з дитиною домашніми іграшками в дитячий садок, де якась з них буде самою дитиною. Поспостерігайте, що робить ця іграшка, що говорить, допоможіть разом з дитиною знайти їй друзів і вирішіть проблеми дитини через неї, орієнтуючи гру на позитивні результати.Не хвилюйтесь і не показуйте своє хвилювання дитині. Не забувайте надавати дитині емоційну підтримку і показувати значимість для вас її нового статусу.
  4. Утримуйтесь від шумних масових вистав, аби зменшити емоційне навантаження.
  5. Частіше говоріть дитині про свої почуття і проявляйте їх.Завжди знаходьте час вислухати, що непокоїть вашу дитину, які у неї труднощі, чого вона досягла.
  6. Створіть спокійний, безконфліктний клімат для дитини в сім'ї та оптимальний режим дня. Оберігайте нервову систему дитини!
  7. Повідомте вихователів про особливі звички дитини, що вона любить, що ні, які має захоплення.
  8. Придумайте ритуал «прощання» й зустрічайте дитину з посмішкою.Дитина має відчувати повне розуміння між батьками та вихователями, тоді вона швидше звикає. Ніколи не з’ясовуйте відносин з вихователем (щоб не трапилось!) у присутності дитини.
  9. Відвідувати дитячий садок дитині треба лише здоровою.
  10. Найголовніше — почувайтеся компетентними батьками, тобто вірте, що з будь-якою складною ситуацією можна справитись, якщо її вирішувати, а не відкладати!

ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА В ЗДО Берізка

 Психологічна служба дошкільного закладу є складовою частиною державної системи охорони фізичного і психічного здоров’я молодих громадян України. Вона діє на підставі ст. 21, 22 Закону України “Про освіту”, ст.29-32 Закону України «Про дошкільну освіту» з метою виявлення і забезпечення оптимальних соціально-психологічних умов для розвитку особистості дитини, забезпечення ефективності навчально-виховного процесу в дошкільному навчальному закладі. У своїй діяльності практичний психолог керується Конвенцією ООН про права дитини та вимогами Етичного кодексу психолога.

До моїх функціональних обов'язків входить:

1Консультативно-просвітницька робота

Мета: підвищення психологічної культури вихователів і батьків, забезпечення інформацією з психологічних проблем, формування запиту на психологічні послуги.

2. Психодіагностична робот

Мета: психолого-педагогічне вивчення індивідуальних особливостей особистості дітей, педагогів, батьків. 

 

3. Корекційно-розвитковий напрямок

Мета: систематичне цілеспрямоване використання психологом психологічних методів та засобів по створенню оптимальних можливостей та умов для повноцінного та своєчасного психічного розвитку дитини.

Корекційна робота з дітьми, які віднесені до категорії групи ризику на тих або інших підставах, спрямована на специфічну допомогу цим дітям. 

4. Організаційно-методичний напрямок

Мета: організація власної діяльності, аналіз та узагальнення її результатів, підвищення власного професіоналізму через самоосвіту.

Завдання психолога:

·       Здійснювати психолого-педагогічний супровід дітей, що потребують уваги психолога .

·       Проводити корекційно -  розвивальні заняття з розвитку пізнавальної  та емоційно – вольової сфери  дітей.

·       Сприяти  повноцінному особистісному і інтелектуальному розвитку дітей на кожному віковому етапі.

·       Забезпечувати індивідуальний підхід до кожної дитини на основі її психолого – педагогічного вивчення.

·       Сприяти психолого-педагогічній компетенції батьків та педагогів щодо психологічного розвитку дитини .

 


ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ ЗДО Берізка

1.    проведення просвітницьких лекцій, семінарів, занять з педагогами, батьками

2.    консультативна допомога всім учасникам освітнього процесу; 

3.    корекційно-розвиткова робота з дітьми

4.    допомога дітям, які мають проблеми в поведінці або які опинилися в складній життєвій ситуації; 

5.    психологічний супровід обдарованих дітей; 

6.    психологічний супровід новоприбулих дітей; 

7.    визначення психологічної готовності дітей 6-річного віку до навчання у школі.



Нормативно- правова документація практичного психолога :

·        Конституція України;

·        Закон України про дошкільну освіту;

·       Закон України “Про охорону дитинства”

·       Міжнародна концепція “Про права  дитини”

·       Етичний кодекс психолога;

·       Базовий компонент дошкільної освіти Міністерства освіти і науки молоді та спорту України;

·       Наказ Міністерства освіти і науки України "Про затвердження  Положення про психологічну службу в системі освітиУкраїни” та „Про внесення змін до Положення про психологічну службу системи освіти України";

·       Наказ щодо планування діяльності, ведення документації і звітності усіх ланок психологічної служби системи освітиУкраїни;

·       Наказ „Про підвищення ефективності діяльності психологічної  служби;

·        Наказ Міністерства освіти і науки України "Про затвердження плану заходів  відділу освіти щодо запобігання  торівлі людьми ;

·       Наказ Міністерства освіти і науки України "Про організацію  психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання.”

Режим роботи психолога:  8.00 - 16 .00     

Консультування для батьків: Середа  у зручний час.

"Арт-терапія, як засіб самовираження та розвитку дитини"


Толерантність в умовах воєнного часу

Виступ на педагогічній раді

Толерантність – це спокійне та терпиме сприйняття чужих традицій, правил та норм поведінки. Толерантне ставлення не передбачає, що треба розділяти чуже світорозуміння та жити за чужими правилами. Ніхто не має жертвувати своїми принципами. Толерантність лише має на увазі, що всі люди рівні і можуть жити так, як вони хочуть (зрозуміло, поки що це не порушує чиїхось прав).

Термін походить від латинського слова «tolerantia». Українською мовою воно перекладається як «терпимість», що для багатьох звучить дуже неоднозначно. Справді, у самому слові «терпимість» закладено негативну конотацію. Його сенс фактично зводиться до того, що є щось, що нас не влаштовує, але ми це терпимо. Оскільки це явно не те, що має на увазі цей термін, у український мові слово «толерантність» слід використовувати саме в оригінальному вигляді, а не перекладати його.

Сьогодні про толерантне ставлення найчастіше говорять у контексті неприпустимості дискримінації за такими ознаками як стать, національність та сексуальна орієнтація. У України ситуація у цьому плані неоднозначна. З дискримінацією за статтю та національністю проблем практично немає, а от люди з нетрадиційною сексуальною орієнтацією регулярно стикаються з недоброзичливістю.

Поняття толерантності у світі.

 Толерантність – це необхідна у світі умова спілкування. Від терпимості кожного з нас залежить культурний та моральний розвиток суспільства. Кожна людина – це особистість, індивідуальність, неповторність, до кожної людини потрібно знайти свій підхід і бути толерантною у кожній ситуації, яка б не трапилася у нашому житті. Види соціологічної толерантності.

Слово «толерантність» є досить актуальним за умов сучасного життя. Проте визначення цього поняття кожен з нас розуміє по-своєму і усвідомлює по-різному. Так що воно означає простими словами.

Поняття толерантності

Толерантність (від латинського tolerantia – терпіння) означає відношення з розумінням до почуттів, чужої думки, поведінки, установок, світогляду іншої людини. Синонімами є терпимість, прийняття, терплячість. Толерантна людина – це особистість, якій притаманні духовні, моральні цінності та якості. Протилежним прикладом толерантності є: відстоювання дитиною власних інтересів, постійне наполягання своєму, застосування сили на вирішення різних дитячих конфліктів.

Історія розвитку

Засновником принципу толерантності вважається відомий древній філософ Вольтер, який сказав: «Мені ненависні ваші переконання, але я готовий віддати життя за ваше право висловлювати їх». Це висловлювання відбиває внутрішній зміст поняття толерантності. Пізніше цей термін використовувався в медицині (стосовно імунної системи), психології (здатність людини спрямовувати в безпечне русло почуття неприйняття, протесту стосовно будь-якої іншої людини або явища).

В умовах зростаючої глобалізації за допомогою зусиль міжнародних організацій, найбільше ЮНЕСКО, у ХХІ столітті толерантність набула статусу загальнолюдського морального імперативу, того стрижня, на якому мають будуватися людські взаємини як у рамках однієї держави, так і на міжнародному рівні.

Види соціологічної толерантності

Соціологи ДЖ. Мід та Г.Блумер вивчали проблему толерантності на рівні мікросоціології, на основі чого вони виділили такі види соціологічної толерантності:

·       ґендерна – шанобливе ставлення до протилежної статі;

·       расова – толерантність стосовно представника іншої раси;

·       національна – шанобливе ставлення до людей інших національностей;

·       по відношенню до інвалідів;

·       релігійна – повага та прийняття представників іншого віросповідання;

·       сексуально-орієнтаційна – шанобливе ставлення до людей із нетрадиційною сексуальною орієнтацією;

·       політична – толерантність до представників різних політичних партій та рухів;

·       освітня – рівне ставлення до людей без освіти та з вищою освітою;

·       міжкласова — повага всіх людей незалежно від їхнього матеріального добробуту.

Відмінність байдужості від толерантності

Перше означає відсутність інтересу до життя іншої людини, друге – терпимість по відношенню до життя іншого (до його поглядів, думок, вчинків, поведінки тощо), усвідомлення права іншого на життя відповідно до власного світогляду.

Толерантність проявляється у повазі та правильному розумінні інших поглядів, культур, методів самовираження та прояви індивідуальності. Вона проти соціальної несправедливості, поступок чужим поглядам та переконанням, жорстокого нав’язування своєї думки оточуючим.

Як і в будь-якого явища, толерантність має дві сторони: хорошу і погану.

Плюси толерантності:

·       веде до гуманності та розуміння інших людей;

·       допомагає подолати страхи, пов’язані зі спілкуванням з людьми з несхожими поглядами, завдяки вмінню побудувати ефективну комунікацію;

·       сприяє відношенню з розумінням до людей, які виявляють себе різними, часом не відповідним загальноприйнятим уявленням, способами;

·       за допомогою передачі досвіду та знань, шляхом взаємодії людей з різними точками зору веде до особистісного зростання та суспільного розвитку.

Мінуси толерантності:

·       дозволяючи утримуватися з відривом від людини з несхожими поглядами, поважати його права здалеку, не зближує, а віддаляє людей друг від друга;

·       виступає способом руйнування традиційного устрою, релігій, коли терпіння, яке є головною біблійною чеснотою, підміняється терпимістю до гріха;

·       у сучасних реаліях замість вирішення реальних соціальних проблем лише лицемірно декларується повага до прав представників інших націй, культур, рас, віросповідань тощо;

·       неможливо провести точну грань, коли терпимість переростає в рабське терпіння, завдаючи шкоди особистості людини;

·       багато хто під виглядом благих намірів маніпулює свідомістю людей;

·       може сприйматися як байдужість, байдужість, небажання відстоювати свою думку та боротися за неї;

·       у світі сучасних цифрових технологій справжні цінності підміняються хибними

Толерантність – це необхідна у світі умова спілкування. Від терпимості кожного з нас залежить культурний та моральний розвиток суспільства.

Кожна людина – це особистість, індивідуальність, неповторність, до кожної людини потрібно знайти свій підхід і бути толерантною у кожній ситуації, яка б не трапилася у нашому житті. Оскільки норми та цінності залежать від особи кожної людини, потрібно всі зусилля направити саме на ретельну роботу, пов’язану з їх правильним формуванням.

Практика свідчить: що освіченіша і культурніша людина, тим більш толерантно вона ставиться до людей навколо, і до світу загалом.

Над усіма видами толерантності у світі необхідно працювати всім світом — скрізь потрібна реальна програмна діяльність — світ став черствим, нетерпимим у всіх пунктах без винятку. Дитячий садок, школа — зрозуміло. Але головне – сім’я. А хто така сім’я — це і є випускники дитячих садків та шкіл.

 

У психології терміном толерантність називають

 відсутність емоційної чи поведінкової реакцію певний несприятливий чинник. Важливо не плутати її з адаптацією, що проявляється у знаходженні способу взаємодії, що дозволяє мінімізувати негативний вплив. Толерантність проявляється над підстроюванні реакції у відповідь, а значному зниженні порога реагування.

Наприклад, різні люди по-різному реагують підвищення голосу спілкуванні. Хтось не готовий терпіти, щоби на нього кричали. А хтось абсолютно байдужий до крику і ніяк на нього не реагує. У такому разі говорять про толерантність до даного подразника. Вона може формуватися як несвідомо, і свідомо, якщо людина розуміє, що йому важливо пристосуватися до певних умов життя

.Види толерантності

Цей термін має багато значень у різних галузях знань. Але ми сьогодні розглядаємо толерантність лише у соціальному контексті. У цьому напрямі можна назвати такі види толерантності:

1.     Політична
. Має на увазі шанобливе ставлення до людей, які дотримуються інших політичних поглядів.

2.     Педагогічна
. Шанобливе ставлення до людей, незалежно від їх освіченості та рівня інтелекту.

3.     Вікова
. Неприйнятність судження про здібності та інші якості людини на підставі її віку.

4.     Релігійна
. Неприпустимість обмеження людей, які дотримуються інших релігійних поглядів.

5.     Гендерна
. Усі люди, незалежно від статі, повинні мати рівні права та можливості.

6.     Фізіологічна
. Кожна особа є повноправною, незалежно від фізичних можливостей та обмежень.

 

У 21 столітті життя людства кардинально змінилося. Сьогодні світ відкритий, як ніколи раніше, і з кожним роком він стає ще більш відкритим. Толерантність необхідна для того, щоб покращити взаєморозуміння між різними націями, посилити взаємовигідну співпрацю між країнами та ще більше прискорити розвиток людства.

Розуміння того, що всі люди мають право на власну думку, дозволить уникнути серйозних конфліктів у майбутньому. При цьому ніхто не зобов’язаний терпимо ставитись до поглядів, ідей та дій, які несуть очевидну загрозу для інших людей. Суть толерантного суспільства полягає в тому, щоб забезпечити максимальну рівноправність та повну безпеку всім. Тому, попри побоювання всіляких критиків, толерантність не має на увазі терпимого ставлення до різних проявів зла.

Оскільки далеко не всі люди правильно розуміють, що таке толерантність і які переваги вона здатна забезпечити сучасному суспільству, перерахуємо найважливіші з них:

·       підтримання гуманності у людських відносинах;

·       уникнення військових конфліктів (майже всі війни 20 і 21 століть відбувалися на ґрунті національної або релігійної нетерпимості);

·       можливість ділитися досвідом та знаннями з людьми по всьому світу;

·       рівні можливості для кожної людини, незалежно від соціального статусу та інших факторів;

·       можливість подорожувати світом, не боячись зіткнутися з ворожістю чи навіть агресією;

·       спільна робота людей всього світу над вирішенням глобальних завдань (розвиток людства, боротьба із хворобами, пошук джерел енергії та інше).

Важливим плюсом є і власна психічна рівновага. Толерантність – це спокійне ставлення до оточуючих. Отже, толерантна людина завжди має менше підстав для переживань. Він ніколи не нервується через непорозуміння з іншими людьми, оскільки чудово знає, що кожна людина має право на власні погляди і, звичайно ж, право на помилки.

Як і будь-яка ідея, толерантність не позбавлена ​​слабких місць. Зокрема, толерантне суспільство часто виявляється уразливим до певних форм зла. Викликання толерантності може бути використане як інструмент для маніпулювання. Боячись здатися нетерпимими, часто змушені йти певні поступки, і завжди знайдуться ті, хто зможе цим скористатися.

Серйозна проблема толерантності полягає в тому, що складно знайти межу, після якої можна говорити, що хтось зловживає довірою та толерантним ставленням. І вирішити цю проблему неможливо у принципі. Завжди будуть перебувати і ті, хто користується цим з корисливою метою, і ті, хто використовує подібні «проломи» як привод для критики основоположних ідей толерантності.

Головним же недоліком толерантності на сьогодні є те, як цю важливу ідею викривили її ж прихильники. Безглузда і недоречна пропаганда толерантного ставлення призводить до протилежного ефекту. Через це сенс слова «толерантність» сьогодні багато хто розуміє неправильно, думаючи, що це банальне нав’язування всім підряд чужих цінностей.


ЗВІТ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА

за 2023-2024 навчальний рік

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                               Фролова Зоя Борисівна

 

 


Фролова Зоя Борисівна

  Освіта: вища

 Фах: практичний психолог

Категорія  перша

 Моє професійне кредо: НАЙКОРОТШИЙ ШЛЯХ ДО СЕРЦЯ ДИТИНИ – ЦЕ ЩИРА, ЛЮБЛЯЧА ПОСМІШКА.

 Найбільший дар в житті людини – щирі почуття. Найбільше надбання в житті людини – здоров’я і розум.  Своє завдання бачу в тому, щоб допомогти всім учасникам освітнього  процесу зрозуміти та прийняти себе, навчитися ефективно взаємодіяти з іншими людьми, грамотно і конструктивно вирішувати конфліктні ситуації, вибудовувати свій життєвий шлях відповідно до своїх мрій і бажань, а також можливостей. Просто бути щасливим тут і зараз.

 Психологічна служба  керувалась нормативно-правовими документами:

 1.Лист “Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2023-2024н.р.” 2.Лист “Про деякі питання щодо створення у 2023-2024 н.р. безпечного освітнього середовища, формування у дітей  ціннісних життєвих навичок”

 3.Положення “Про психологічний кабінет загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи освіти”

 4.Конвенція про права дитини

 5.Загальна декларація прав дитини

 6.Закон Украйни “Про охорону дитинства”

 7.Закон Украйни “Про попередження насильства в сім’ї”

 8.Наказ Міністерства освіти та науки України “Про вжиття додаткових заходів щодо профілактики та запобігання жорстокому поводженню з дітьми”

 9.Наказ Міністерства освіти та науки України ”Про вжиття заходів, спрямованих на дотримання законодавства щодо захисту прав неповнолітніх”

10.Посадова інструкція практичного психолога.

 11.Етичний кодекс психолога.

 Робота практичного психолога була організована згідно плану роботи на 2023- 2024н.р. проводилась за напрямками:

 Діагностика

Профілактика

 Корекція

Просвіта

 Консультування

  

    Психологічна служба спрямована на збереження і зміцнення здоров’я, підвищення адаптивних можливостей дітей дошкільного віку, на створення умов для безпечного, повноцінного та гармонійного розвитку всіх учасників освітнього  процесу. Систематична робота психологічної служби протягом року намагалась забезпечувати своєчасне вивчення психічного та фізичного розвитку дітей, мотивів їхньої поведінки і освітньої та ігрової діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних особливостей, створення умов для безпеки,  освіти та виховання. Особливу увагу звертала на формування навичок безпеки  життя  дошкільнят.

  Тренінгові заняття: Імідж сучасного вихователя – для вихователів закладу. Розвиток емоційного інтелекту в житті людини- для вихователів закладу .  Систематично проводились бесіди, консультації з  профілактики розв’язання конфліктної ситуації .  Розвиток співчуття, повага та толерантне ставлення   один до одного для вихователів.А для батьків – виступ на загальних зборах    “Як допомогти дітям пройти крізь виклики війни : поради від дитячого  психолога.”

    За 2023-2024н.р. була проведена діагностика адаптаційного періоду  : в групі раннього віку. За результатами діагностування   було встановлено наступне: - більшість  дітей прходять адаптацію на середньому та низькому рівні .  Протягом навчального року вивчалось загальне уявлення про рівень психічного розвитку,  дрібної моторики,  уміння працювати самостійно.В молодшій групі   була використана методика

“ Два будиночка “ та інші методики ,яка показали , що діти вміють робити один одному приємний подарунок та позитивні емоції, більшість дітей знають кольори,величину предмета, орієнтуються в понятті один – багато .

      В середній групі проводилась методика “ Мій вихователь “,в якій визначали  позитивне відношення до дитячого садка, однолітків та вихователя, методика Капітан корабля досліджувала структуру міжособистісних відносин , проективна методика “ Моя сім’я”  з метою  визначити сімейну ситуацію, яким вона бачить навколишній світ, сім’ю, батьків, себе, особливостей внутрішньо сімейних відносин . Методика  Кольорові килимки проводилась з метою виявити у дітей середнього дошкільного віку особливості зорового сприйняття та знання основних відтінків. .З низьким рівнем троє дітей . Методика Мій настрій  виявляла у дошкільнят характер психологічних станів та настрою. Та дуже здивували показники методики Кактус в групі  половина дітей має внутрішню немотивовану агресію до інших. Проведена бесіда  з вихователями та батьками дітей ,які мають агресивні прояви.

     Діагностика різних типів пам’яті в старшій групі дала позитивні показники . Задіяні були методики як:” Будинок” Н.Гуткіної з підготовки руки до письма ,” Рибка “ складання  з окремих елементів в ціле (10 елементів) дуже високі показників ,Методика “Я в дитячому садку “ та “Моя сім’я” “Мій настрій “мета яких виявити відношення дітей до соціального оточення, та характеру психологічних станів у дітей старшого дошкільного віку.Проективна методика” Неіснуюча тварина”, в якій діти малювали  свого друга- тварину ,з яким зручно та безпечно в житті .Методика  виявляє та досліджує  ступінь агресії до навколишнього та труднощі у спілкуванні .Висновки по цій методиці – діти мають  реалістичний підхід до виконання освітних завдань. .Написали тест  Піготовка до школи  з елементами письма та достатній рівень концентрації і стійкості уваги З низьким рівнем дві дитини .  Більшість  дітей  мають високий , достатній і середній рівень логічного мислення, зорової пам’яті, уваги. 

 Під час спостережень було виявлено деяке зниження адаптації  до нових умов освітньої діяльності та дошкільного життя.  Однією з причин є часті перебування в укритті(невміння самостійно організуватись в укритті  та дитячі страхи).Рекомендовано проводити спокійні  дидактичні ігри, ігри  на релаксацію,малювання , мовні історії, казки, руханки.  

    Консультаційна робота проводилась у формі групових та індивідуальних консультацій длявихователів та батьків.  

   Профілактична та просвітницька робота.  

   Просвітницька робота психолога проводилась з батьками, та педагогами.” Професійне вигорання”. ”Підтримка під час воєнного стану”

   Розвиваючі заняття з розвитку мислення, уваги, уяви, пам'яті (молодша,середня та старша)

    Я в дитячому садку . Моя щаслива родина. Подарунок другові. Два будиночки. Мій настрій. Скоро до школи . Моя  країна-Україна. Пригадай улюблену казку. Впізнай за дотиком. Граюсь- розвиваюсь. Колольорове намисто. Музика почуттів. Хто мій друг. Ніжність. Знайди пару. Створи собі друга. Пори року. Знайди призначення. На лісовій галявині. Мій вихователь. Загадкові картинки. Капітан корабля. Чарівний мішечок. Тренуємо емоції . Подорож казкою. Знайди геометричні фігури. Асоціації. Рибка. Порятунок зайчика. Кольори навколо нас. Розрізні картинки. Дозволь собі бути щасливим. Мої почуття. Транспортом керуємо, весело мандруємо. Звірята-здоров’ята. Я сьогодні щасливий. Що робить рятувальник? Їстівне-неїстівне. Вишиванка.

  

      Організаційно-методична робота: Відповідно до листа МОН від 24.07.2019 № 1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти   України»  розроблені нові зразки ведення документації:

    -Річний план

 -Перспективний план роботи практичного психолога;

 -Журнал практичного психолога;

 -Облік проведення корекційних занять;

 -Протоколи індивідуальної психологічної діагностики;

 -Протоколи групової психологічної діагностики;

 -Протоколи індивідуальних психологічних консультацій.

    В години організаційно-методичної роботи відбувається підготовка практичного психолога до корекційно-розвиткової роботи, обробка результатів діагностик, розробка інформаційних буклетів, методичних рекомендацій для батьків, вихователів.   Постійно працювала з додатковою літературою з психології та педагогіки, знайомилась з новими цікавими методиками, інтерактивними тестами, матеріалами щодо виховання та корекційної роботи.Стала постійним учасником інтервізійнох групи ОМО Домінанта обласний Науково- методичний центр ПП і СР

   Аналіз труднощів та ускладнень у роботі. Нерозуміння батьками учнів проблем та труднощів, безмежна довіра дитині, гіперопіка над дітьми, небажання співпрацювати та дослуховуватись до педагогічних та психологічних порад.

 Перспективи розвитку на 2024 – 2025 рік, основні завдання:

  подальше вивчення правової бази та її застосування ;

  надання соціальної та психологічної допомоги кожному дошкільникуі незалежно від його можливостей та здібностей;

  поглиблення діагностичного напрямку роботи;

  впровадження соціально-педагогічної та психологічної просвіти батьків;

  робота над підвищенням психологічної компетентності вихователів;

  сприяння повноцінному особистісному та інтелектуальному розвитку дітей на кожному віковому етапі.

 Психологічна служба бере участь у реалізації: - Законів «Про охорону дитинства» та «Про обов’язкову загальну середню освіту»; - Програми протидії торгівлі людьми; - Програми профілактики правопорушень, рецидивної злочинності та злочинів, скоєних неповнолітніми; - Загальнодержавної програми профілактики жорстокого поводження з дітьми та насильства в родинах;

 

                            Поради психолога при

                   поведінці у надзвичайних ситуаціях

                      (консультація для вихователів)

 

Основні найбільш важкі для психіки реакції людей, які опинилися в тяжкій ситуації: 

·       страх; 

·       марення і галюцинації; 

·       апатія; 

·       ступор; 

·       рухове збудження; 

·       нервове тремтіння; 

·       агресія; 

·       істерика; 

·       плач; 

·       паніка. 

Як надати психологічну допомогу

Як надавати психологічну допомогу потерпілим внаслідок надзвичайної ситуації, визначає Порядок надання психологічної підтримки постраждалим при надзвичайній ситуації, затверджений наказом МОЗ від 16.06.2014 № 398

Згідно наказу, діяти потрібно, спираючись на такі факти:

·       надавати психологічну підтримку в безпечному місці;

·       вивести постраждалого за межі місця пригоди та ізолювати його від надлишкової уваги оточуючих;

·       заспокоїти постраждалого, сказати, що Ви прийшли, щоб надати допомогу, що будете поруч та не залишите його до прибуття бригади екстреної (швидкої) медичної допомоги;

·       постійно підтримувати візуальний контакт з постраждалим;

·       спілкуватись з постраждалим спокійно, адекватно оцінюючи його побажання та дії;

·       при розмові уникати слів, які можуть викликати відчуття провини у постраждалого;

·       відволікати його від негативних думок та намірів;

·       переконати постраждалого, що необхідна допомога буде надана вчасно та професійно;

·       при можливості накрити постраждалого ковдрою;

·       забезпечити постійний нагляд за постраждалим до приїзду бригади екстреної (швидкої) медичної допомоги;

·        при погіршенні стану постраждалого до приїзду бригади екстреної (швидкої) медичної допомоги повторно зателефонувати диспетчеру екстреної медичної допомоги.

Перед тим, як надати психологічну допомогу: 

·       переконайтеся у відсутності небезпеки на місці події для себе і потерпілого. Перенесіть чи переведіть потерпілого в безпечне місце. Якщо це зробити неможливо, викличте рятувальників; 

·       огляньте потерпілого та за потреби надайте йому домедичну допомогу. 

Увага! Викличте на місце події бригаду екстреної медичної допомоги, поліцію, аварійно-рятувальну службу. Зателефонуйте хоча б до однієї зі служб. Іншим службам повідомляють про надзвичайну ситуацію автоматично. 

Зконцентруйтеся та не втрачайте самовладання! Якщо ви не впевнені у власних силах, покличте тих, хто зможе допомогти, а самі підтримайте потерпілого морально. Не виконуйте дій, які можуть призвести до протилежного ефекту.

Як надати психологічну допомогу ізольованому потерпілому

Психологічна підтримка особливо необхідна у ситуації, коли людина внаслідок обстрілів і руйнування будівлі чи автомобіля опинилася ізольованою. У такій ситуації дуже важливо розмовляти з потерпілим, щоб він відчував зв’язок із зовнішнім світом. Говоріть із ним голосно, повільно й чітко. Дайте рекомендації, як йому поводитися. Не дозволяйте потерпілому виконувати дії із самозвільнення, порадьте максимально зекономити сили — дихати через ніс повільно й неглибоко і чекати на допомогу.  Заспокойте потерпілого тим, що професійна допомога вже їде. 

Як коригувати рівень стресу в організмі за допомогою вправ

Таємний таппінг

Коли ми відчуваємо виклик і загрозу, нервова система реагує викидом гормонів, які готують тіло до прийняття надзвичайних заходів. Організм людини переживає стрес. Можна скористатится вправами, які допоможуть контролювати рівень стресу, коли ви відчуваєте, що більше не можете впоратися з ним.

Метелик

Це вправи, де задіяні останні фаланги пальців на правій і лівій руках. Натискаючи великим пальцем на фаланги, ми стимулюємо нервові закінчення. Ці імпульси пригнічують активність амигдали (мигдалеподібного тіла) — мозкового центру, який відповідає за тривожність. Натискайте на подушечки кожного пальця, поки не відчуєте, що заспокоїлися. 

Протитривожне дихання 

Ця техніка — з групи дихальних вправ. Щоб її виконати, вам знадобиться будь-який квадратний чи прямокутний предмет, який ви бачите перед собою: двері, стіна, будинок тощо. Повторюйте по колу, супроводжуючи поглядом: з першого кута до другого — на рахунок «один»; з другого до третього — на рахунок «два»; з третього до четвертого — на рахунок «три»; із четвертого до першого — на рахунок «чотири». На рахунок «один» почніть вдих через ніс. Продовжуйте вдихати повітря до рахунку «чотири». Після того знову на рахунок «один» почніть видихати до рахунку «чотири». Завдяки штучному вповільненню дихання мозок розуміє, що ви в безпеці й зараз можна розслабитися. Робіть цю вправу під час сильної тривоги. При помірній тривозі робіть її двічі-тричі на день — протитривожний захист виникає завдяки накопичувальному ефекту.

 

Безпечне місце 

Це вправа на уяву, яка дозволяє вам відволіктися від того, що відбувається зараз, і уявити себе у безпечному місці, де ви почуваєтеся комфортно та затишно. Заплющіть очі та уявіть собі це місце у всіх деталях, спробуйте почути звуки, які лунають звідти, запахи тощо. Вам необхідно буде заплющити очі та максимально відволіктися від усього, що відбувається навколо вас. Переконайтеся, що поруч є людина, якій ви можете довіряти.   

Виконуйте цю вправу, коли перебуваєте у відносній безпеці.

Сканування тіла 

Техніка, спрямована на розвиток стійкої і гнучкої уваги. Освоєння усвідомленості має на мету, що ви навчитеся спрямовувати увагу на те, що відбувається у цей момент в тілі, органах чуттів і думках. Зосередьтеся на кожній клітинці свого тіла, починаючи від маківки і закінчуючи п’ятами. Заплющіть очі, перед цим переконавшись у власній безпеці. Спробуйте відчути своє чоло, очі, ніс, губи, підборіддя, шию. Відчуйте свої плечі та сильні руки, спостерігайте за тим, як ваші легені самостійно дихають і ваша грудна клітина підіймається та опускається. Продовжуйте так до самого низу.

Прогресивна м’язова релаксація 

Важко розслабитися, коли м’язи буквально напружені. Це заважає і дихати вільно, і мати свіжу голову. Техніку краще виконувати наодинці у спокійному місці, або перед сном. Напружте усі м’язи та протримайте цей стан якомога довше, а потім різко розслабте усе тіло. За інерцією м’язи розслабляються ще більше. Ці вправи допомагають впоратися зі стресом тут і зараз.